Tím Peugeot TotalEnergies prihlásil dve hyperautá PEUGEOT 9X8 2024 na 92. ročník pretekov 24 hodín Le Mans. Hlavným cieľom tímu je dosiahnuť maximálnu spoľahlivosť a predviesť zvýšený výkon modelu PEUGEOT 9X8 2024. Dvadsaťtri prototypov bude súťažiť v elitnej kategórii Hypercar, a počas “týždňa Le Mans” sa očakáva viac ako 320 000 fanúšikov.
Minuloročná edícia Centenary prilákala rekordný počet 325 000 návštevníkov. Tento rok je 24 hodín Le Mans opäť vypredané, keďže vstupenky na podujatie 2024 boli vykúpené už v novembri za niekoľko dní.
Pretekárski nadšenci majú mnoho dôvodov prísť: s dvadsiatimi tromi prototypmi a deviatimi prestížnymi výrobcami automobilov, ktorí súťažia v elitnej triede hyperáut, môžu očakávať množstvo akcií na okruhu Circuit de la Sarthe. Táto 24-hodinová pretekárska trať je najdlhšia (13,626 km) a najrýchlejšia (priemerná rýchlosť viac ako 240 km/h) v kalendári Majstrovstiev sveta vytrvalostných pretekov FIA.
“Le Mans je pevne zakorenené v DNA značky PEUGEOT. Spomienky a emócie, ktoré sme cítili na tomto ikonickom podujatí, sa tiahli naprieč generáciami,” povedal Jean-Marc Finot, senior viceprezident Stellantis Motorsport. “Nadšenie, ktoré sme videli na Le Mans v roku 2023, ukázalo, ako silno fanúšikovia vnímajú značku PEUGEOT.”
“Tento rok sa vraciame odhodlanejší ako kedykoľvek predtým. Tím neúnavne pracoval viac ako rok, aby sa 15. júna dostal na štartový rošt. Tohtoročné preteky budú historické z hľadiska veľkosti a kvality poľa. Je to niečo, čo je v histórii pretekov skutočne jedinečné a značka PEUGEOT je neuveriteľne hrdá na to, že je toho súčasťou! 24 hodín Le Mans je jedinečné ľudské dobrodružstvo,” dodal Jean-Marc Finot.
Tím Peugeot TotalEnergies Prihlásil Dve Verzie PEUGEOT 9X8 2024 na 24 Hodín Le Mans
Tím Peugeot TotalEnergies prihlásil do pretekov dve verzie modelu PEUGEOT 9X8 pre rok 2024. Cieľom je predviesť spoľahlivosť a výkonnostný potenciál, ktoré dosiahol radikálne zmenený hyperautomobil, ktorý debutoval na pretekoch 6 hodín v Imole začiatkom apríla, len po desiatich mesiacoch vývoja.
“Sme veľmi radi, že sa nám v Imole podarilo prvýkrát jazdiť s týmto vozidlom,” priznal Olivier Jansonnie, technický riaditeľ Peugeot Sport. “Vývoj prototypu hyperautomobilu, z ktorého 90 % je nových z hľadiska karosérie, aerodynamiky a hnacieho ústrojenstva, len za desať mesiacov, so všetkými výrobnými lehotami pre diely a nástroje, je skutočne pôsobivý úspech, ktorý je možný vďaka prispeniu všetkých členov tímu Peugeot TotalEnergies.”
PEUGEOT 9X8 2024 si pri svojom súťažnom debute zabezpečil prvé body konštruktérov WEC v sezóne, keď obsadil deviate miesto na pretekoch 6 hodín v Imole. O tri týždne neskôr PEUGEOT 9X8 2024 zaznamenal ďalšie umiestnenie v prvej desiatke na pretekoch 6 hodín Spa-Francorchamps, napriek silnej konkurencii.
“Jazdné vlastnosti počas pretekov a zvýšenie výkonu boli v súlade s našimi očakávaniami a tým, čo sme pozorovali počas zimných testov,” potvrdil Olivier Jansonnie. “Niet pochýb o tom, že sa ešte musíme zlepšiť. S približne dvadsiatimi hyperautami na trati sme videli, ako blízko je to v strede poľa a ako aj ten najmenší detail môže urobiť rozdiel. V Imole a Spa sme skončili pred rýchlejšími vozidlami vďaka vynikajúcej stratégii a tvrdej práci všetkých v tíme. Maximalizovali sme výsledok, ak sa pozriete na výkon vozidla, aj keď sme v skutočnosti nedosiahli výsledok, v ktorý sme dúfali.”
Tím Peugeot TotalEnergies na 24 Hodín Le Mans
“Z historického hľadiska sú Le Mans jednorazové preteky,” vysvetlil Olivier Jansonnie. “Je tu samozrejme auto – jeho rýchlosť a spoľahlivosť – ale je to aj o tímovej príprave, stratégii pretekov atď. Naše prípravy začali v júli 2023 po dôkladnom debrífingu 91. ročníka, pozreli sme sa na to, čo fungovalo dobre, kde by sme sa mohli zlepšiť a tak ďalej. Minulý rok sme sa na Le Mans vrátili prvýkrát po dlhom čase a tento rok budeme určite lepšie pripravení.”
Počasie bolo v roku 2023 veľmi premenlivé a tímu Peugeot TotalEnergies sa podarilo vyťažiť maximum zo zložitých podmienok. PEUGEOT 9X8 s číslom 94 viedol preteky 34 kôl uprostred noci a obe vozidlá prešli cieľovou čiarou najväčších pretekov sveta.
“Neuvažujeme o cieli z hľadiska výsledku,” trval na svojom Olivier Jansonnie. “Sústredíme sa len na to, aby preteky prebehli čo najhladšie a aby sme videli maximálnu spoľahlivosť. Po testovacom dni budeme mať jasnejšiu predstavu o tom, ako na tom sme, pokiaľ ide o výkon, a podľa toho prispôsobíme náš prístup k pretekom.”
Testovací deň sa má konať v nedeľu 9. júna. Tímy a jazdci budú mať šesť hodín času na trati, aby sa (opäť) zorientovali na okruhu 24 Heures du Mans (13,626 km). V stredu 12. a vo štvrtok 13. júna sa uskutočnia tri voľné tréningy a kvalifikácia, po ktorých bude nasledovať súťaž Hyperpole medzi ôsmimi najlepšími hyperautami. 92. ročník pretekov 24 hodín Le Mans oficiálne odštartuje v sobotu 15. júna o 16:00 víťazka Svetového pohára z roku 1998 Zinédine Zidanová.
24 Hodín Le Mans: Motoristická Párty
24 hodín Le Mans je obrovská motoristická párty, ktorá spája fanúšikov, rodiny a pretekárskych nadšencov zo všetkých obzorov. PEUGEOT dúfa, že toto podujatie bude veľkým športovým festivalom. Fanúšikovská zóna PEUGEOT poskytne fanúšikom miesto, kde sa môžu stretnúť, sledovať preteky, užiť si párty a zatancovať si na DJ sety. Bude to príležitosť pre fanúšikov, aby sa stretli a podelili sa o príjemný, relaxačný zážitok fandenia značke PEUGEOT.
Vyjadrenia Lindy Jackson, Generálnej Riaditeľky Značky PEUGEOT
“PEUGEOT súťaží v Le Mans na Majstrovstvách sveta vytrvalostných pretekov FIA už druhý rok po sebe. Minulý rok, keď sme sa vrátili do Le Mans na preteky stého výročia, jedna vec vynikala nadovšetko… Fanúšikovia značky PEUGEOT, naše levy! Atmosféra a podpora, ktorú sme cítili z PEUGEOT Fan Zone, bola neuveriteľná a sme za to veľmi vďační. Pripomenul nám tiež, že Le Mans je o oslave a zdieľaní našej vášne pre motoristický šport a vytrvalostné preteky s našimi zákazníkmi a fanúšikmi.
Tím Peugeot TotalEnergies neúnavne pracoval na vývoji modelu 9X8 2024. Sme jednotný tím, odhodlaný podávať výkony a vynikať. Bolo fantastické vidieť pokrok dosiahnutý na pretekoch, ktorých som sa zúčastnila, a najmä vidieť nadšenie a vzrušenie z odhalenia PEUGEOT 9X8 2024. A to nás privádza k Le Mans. PEUGEOT má dobré výsledky vo vytrvalostných pretekoch, s tromi absolútnymi víťazstvami v Le Mans (1992, 1993 a 2009). Je jasné, že naším cieľom je, samozrejme, vyhrať tu a pridať štvrtý titul k tejto sérii víťazstiev! Bude to určite náročná výzva, keďže pole 23 hyperáut, noví výrobcovia a štandard sú veľmi vysoké. Ak existuje jedna vec, ktorú som sa za tie roky naučila o vytrvalostných pretekoch, je to, že nikdy neviete, ako preteky dopadnú. S našimi šiestimi talentovanými jazdcami, ktorí súťažia v dvoch hyperautách PEUGEOT 9X8 2024, odhodlaným, tvrdo pracujúcim tímom a veľkou podporou našich fanúšikov, sa môže stať čokoľvek. Pre značku PEUGEOT by bolo neuveriteľným úspechom skončiť na najvyššom stupienku pódia.
FIA WEC a preteky 24 hodín Le Mans naďalej poskytujú fantastickú arénu, v ktorej môžeme predviesť inovatívnu prácu, ktorú robíme v značke PEUGEOT. Sme hrdí na to, že sme späť na pretekoch 24 hodín Le Mans vo Francúzsku a nemôžem sa dočkať, až sa o túto skúsenosť podelím s fanúšikmi,” povedala Linda Jackson, generálna riaditeľka značky PEUGEOT.
Vyjadrenia Jazdcov Tímu Peugeot TotalEnergies Pred Pretekmi 24 Hodín Le Mans
Paul di Resta (č. 94 PEUGEOT 9X8): “Myslím si, že hyperautá sú stavané na preteky v Le Mans. Tu sa môžu skutočne prejaviť a pretekať v plnej rýchlosti v sektore 2. S verziou 2024 si myslím, že môžeme konkurovať veľkým chlapcom. To je určite to, čo sa budeme snažiť urobiť. Myslím si, že kľúčové bude mať čisté preteky: zostať na rovnakom kole ako líder, pokračovať v boji a ukázať naše odhodlanie až do konca. Nemôžem sa dočkať, až sa tam dostanem a znovu prežijem špeciálne chvíle, ktoré sme si užili minulý rok: nával adrenalínu, ktorý ste mali v tíme, emócie na konci pretekov a pocit, že ste dosiahli výkon, ktorý prekonal naše nádeje a očakávania. Vieme, že to bude veľmi, veľmi ťažké, ale urobíme všetko, čo je v našich silách. Je ťažké pochopiť, čo by znamenalo vyhrať Le Mans, ale vyhrať Le Mans s francúzskym výrobcom musí byť neuveriteľné.”
Loïc Duval (č. 94 PEUGEOT 9X8): “Mojou najväčšou spomienkou z roku 2023 bolo vidieť slzy v očiach všetkých, keď sme prekročili cieľovú čiaru. A tiež fakt, že o 3:00, v polovici etapy, sme boli stále v prvej trojke. Bol to obrovský výkon pre celý tím. Bohužiaľ sme zišli z trate a potom sme mali niekoľko technických problémov. Tieto preteky sú špeciálne, pretože Le Mans sa koná len raz ročne. Je to ako finále, napríklad finále majstrovstiev sveta, finále, na ktoré sa každý pripravuje počas celého roka. Súvisí to aj s formátom: pretekať 24 hodín je niečo úplne iné. Je to ťažké pre jazdcov, tímy a autá. Je to veľká výzva. Le Mans sú najväčšie preteky na svete a je tu toľko histórie… Sú tu takí, ktorí tu pretekali, potom sú tu všetci, ktorí by sa chceli zúčastniť. Tento rok máme skoro nové auto. Nie je 100% nové, ale existuje veľa rozdielov oproti predchádzajúcej verzii. Nebude to ľahké, pretože sa stále máme čo učiť v porovnaní s našimi súpermi, ktorí jazdia na rovnakom aute jednu alebo dve sezóny. Stále sa učíme o našom aute. S testovaním a prvými pretekmi sme celkom spokojní. Jednoznačne došlo k zvýšeniu výkonu a dobre sme pracovali aj na zlepšení spoľahlivosti. To je v Le Mans často rozhodujúcim faktorom.”
Vyjadrenia Jazdcov Tímu Peugeot TotalEnergies Pred Pretekmi 24 Hodín Le Mans
Mikkel Jensen (č. 93 PEUGEOT 9X8): “Minulý rok to bolo pre mňa veľmi špeciálne, pretože to bolo prvýkrát, čo som súťažil v elitnej triede hyperáut s francúzskou značkou PEUGEOT s plnou podporou ako aj podporou francúzskych fanúšikov počas celého týždňa. Dostal som tiež veľkú podporu a povzbudenie od všetkých dánskych fanúšikov, ktorí prichádzajú na Le Mans vo veľkom počte. Budú to prvé preteky PEUGEOT 9X8 2024 v Le Mans. Dnes sme ambicióznejší ako v roku 2023, aj keď konkurencia bude ešte tvrdšia. Tento rok bude ešte ťažšie skončiť na stupňoch víťazov ako vlani. Sústredíme sa však len na našu prácu, aby sme sa pokúsili všetko zlepšiť. Tím odviedol skvelú prácu v posledných niekoľkých pretekoch, bez chýb počas zastávok v boxoch, s dobrou stratégiou a tak ďalej. Preto sa sústredíme len na preteky. Predtým budeme musieť nájsť správne nastavenia pre testovacie dni, aby sme boli medzi poprednými kandidátmi. Nie je možné predpovedať konečný výsledok, ale urobíme všetko, čo je v našich silách, užijeme si to a uvidíme, kde skončíme…”
Nico Müller (č. 93 PEUGEOT 9X8): “Pamätám si, že som viedol preteky okolo polnoci v dosť zložitých podmienkach. Bolo celkom zvláštne byť lídrom na sté výročie pretekov 24 hodín Le Mans. Boli by sme radi, keby tento pocit vydržal o niečo dlhšie, ale dostať obe autá cez cieľovú čiaru bolo samo o sebe veľmi potešujúce na prvých pretekoch PEUGEOT v Le Mans. Sú to najväčšie preteky na svete a sú neoddeliteľne spojené s históriou značky. Trať je možné absolvovať len jeden krát a pretekať sa tu dá len raz ročne. Takže už len zoradenie sa na štarte týchto neuveriteľných pretekov je samo o sebe špeciálne. Bojovať o víťazstvo bude česť! Tvrdo sme pracovali na vylepšení všetkého a verzia PEUGEOT 9X8 pre rok 2024 má určite väčší potenciál. Je pohodlnejšie jazdiť na limite, takže by nám to malo v Le Mans pomôcť. Dôkladne sme sa pripravili a testovanie prebehlo dobre. Tím vynaložil veľa úsilia a strávili sme veľa času… Konkurencia bude neuveriteľne tvrdá, to vieme, ale chceme bojovať vpredu.”
Vyjadrenia Jazdcov Tímu Peugeot TotalEnergies Pred Pretekmi 24 Hodín Le Mans
Stoffel Vandoorne (č. 94 PEUGEOT 9X8): “Minulý rok som bol náhradným jazdcom značky PEUGEOT v Le Mans. Bolo to veľmi zaujímavé, ale tento rok bude naozaj iný, pretože budem jazdiť na PEUGEOT 9X8 2024! Predtým, ako som začal súťažiť vo vytrvalostných pretekoch, som si neuvedomoval, aké veľké sú tieto preteky. Minulý rok som začal oceňovať rozsah pretekov 24 hodín Le Mans. Je to dlhý týždeň, je to stresujúce a veľa nespíte, ale miloval som to! Od Imoly máme nové auto a bohužiaľ som vynechal preteky v Spa kvôli stretu s kalendárom Formuly E. O tomto modeli PEUGEOT 9X8 2024 sa ešte musíme veľa naučiť, ale mali sme to šťastie, že sme pred pretekmi v Le Mans súťažili na dvoch podujatiach. Cítim sa pripravený. Už som súťažil na niekoľkých vytrvalostných pretekoch a absolvoval som veľa testov. Som pripravený riešiť túto výzvu. Musíme byť v hre a bojovať s najlepšími, ako sme to urobili v Katare. S toľkými hyperautami na trati to bude 24-hodinový šprint, v ktorom budú všetci tlačiť na maximum až do cieľa. Ale budeme v mixe…”
Jean-Eric Vergne (č. 93 PEUGEOT 9X8): “Le Mans je v prvom rade jednorazová trať. Nejazdíme na pretekárskych tratiach, ktoré sú dlhé 13 alebo 14 kilometrov alebo ktoré sú tak náročné. Trať je neoddeliteľnou súčasťou histórie týchto jedinečných pretekov. Ako jazdec musíte, samozrejme, byť v dobrej forme, ale je to skôr otázka prípravy pre každého v tíme, mechanikov a autá, samozrejme. Mierime vysoko, aj keď posledné dva preteky nevyšli presne podľa plánu. Ak sa nám podarí vyhnúť sa mechanickým problémom počas pretekov, potom sa to môže ukázať ako rozhodujúce. Dúfam tiež, že budeme mať tempo na to, aby sme bojovali o víťazstvo. To je môj cieľ a myslím si, že to cíti aj tím.”