Alfa Romeo Tonale: športovejšie vyhotovenie a nový interiér

Alfa Romeo Tonale prichádza s modernizáciou, ktorá posúva jeho športový charakter aj každodennú použiteľnosť. Prináša nové farby karosérie, prepracovaný interiér a rozšírené výbavy, čím nadväzuje na pozíciu jedného z najatraktívnejších C-SUV v segmente. Novinky sa sústredia na dizajn, ergonómiu a technické detaily, ktoré zvyšujú pôžitok z jazdy.

 

Alfa Romeo Tonale v stručnosti: čo sa zmenilo

 

Model po facelifte stavia na silných stránkach značky – rovnováhe hmotnosti medzi nápravami, precíznej jazdnej dynamike a technológiách na úrovni triedy. K tomu pridáva širšiu paletu lakov, viac variantov výbav a interiér upravený smerom k prémiovému pocitu. Zmeny majú praktický charakter: zlepšujú ovládanie, ergonómiu aj vizuálnu identitu auta.

 

Alfa Romeo Tonale a debut v Pise: symbolika miesta

 

Svetová novinka sa ukázala v Pise – meste, ktoré spája kultúru, umenie a vedeckú excelentnosť. Miestna Scuola Normale Superiore patrí medzi technologických lídrov, vrátane výskumu umelej inteligencie. Pre značku išlo o logickú voľbu: predstaviť talianske C-SUV, ktoré spája emóciu dizajnu s technikou, v metropole, kde sa stretáva vášeň s inováciami.

Filozofia „nevyhnutnej krásy“ stojí na funkčných detailoch a čistých plochách. Najvýraznejšou zmenou je predná časť s konkávnym, priestorovým stvárnením trojuholníkovej masky – odkaz na 33 Stradale a GT 2000. Spodná mriežka v nárazníku zdôrazňuje horizont, opticky znižuje siluetu a umiestnenie tabuľky v centrálnej spodnej časti pôsobí čistejšie. Nasávacie otvory pripomínajú nový model Junior, zatiaľ čo vertikálne štrbiny smerujúce vzduch k predným kolesám evokujú atmosféru Giulia GTA/GTAm.

 

Alfa Romeo Tonale: postoj na ceste a kolesá

 

Úpravy proporcií zahŕňajú kratší predný previs a širší rozchod kolies. V ponuke sú 19-palcové disky Stile s klasickým motívom a 20-palcové disky Fori, ktoré prinášajú modernejší technický vzhľad a nižšiu hmotnosť oproti doterajším rovnako veľkým kolesám. Estetiku dotvára dvojfarebné čierno-biele logo v duchu modelu Junior. Pri verzii Veloce a uvádzacej sérii Sport Speciale nájdeme čierny nápis Tonale na zadných dverách.

Interiér ťaží z kvalitnejších materiálov a presnejšieho spracovania. Nové sedadlá typu „cannelloni“ z červenej kože majú výrazné rebrovanie, alternatívou je dvojfarebná kombinácia alcantary (čierno-biela) doplnená prístrojovým panelom potiahnutým alcantarou s kontrastným stehom. Rovnaký motív prešívania sa objavuje na výplniach dverí a lakťovej opierke; finálna podoba sa líši podľa zvoleného typu sedadiel.

 

Ovládanie: jednoduchšie, presnejšie, rýchlejšie

 

Funkčnosť podporujú predné sedadlá „premium“ s 8-smerovým elektrickým nastavením, samostatnou 4-smerovou bedrovou oporou, vyhrievaním a ventiláciou. Volant je vyhrievaný. Automat mení režimy novým otočným voličom na prepracovanej stredovej konzole, pričom vodič má k dispozícii aj manuálne radenie pádlami z masívneho hliníka. Ergonomická logika rozvrhnutia ovládačov smeruje k tomu, aby zásadné voľby boli „na dosah“ bez zbytočných pohybov.

 

Sport Speciale: nálada kabíny sa dá „doladiť“

 

Uvedacia séria Sport Speciale prináša nové ambientné osvetlenie s nastaviteľným odtieňom. Dekor prístrojového panelu s motívom hadích šupín smerujúcich doprava a nahor je moderným odkazom na erb Alfa Romeo s hadom Biscione. Výsledkom je vizuál, ktorý nepôsobí samoúčelne – podporuje identitu značky, ale neuberá z prehľadnosti.

 

Komfort a asistenčné systémy: silné detaily v segmente

 

Vyššie stupne výbavy obsahujú prvky, ktoré nie sú v tejto triede bežné: poloautomatického parkovacieho asistenta, ventilované predné sedadlá, bezdrôtové nabíjanie smartfónu, elektrochromatické vonkajšie spätné zrkadlá či dvojzónovú klimatizáciu s automatickou recirkuláciou riadenou senzorom kvality vzduchu AQS. Hoci ide o športovo ladené C-SUV, komfortné detaily a asistencia pri manévrovaní znižujú únavu v meste aj na dlhých trasách.

Značka si drží klasické atribúty – vyvážené rozloženie hmotnosti, priamu odozvu podvozka a presné riadenie. Modernizácia ich ďalej podčiarkuje: auto opticky sedí nižšie, istota v nájazdoch podporuje vodiča a celok pôsobí jednoliato. Technické portfólio pohonov zostáva inovatívne v rámci triedy, no dôležité je, že vizuálne zmeny nie sú samoúčelné – slúžia dynamike aj všednému používaniu.

 

Alfa Romeo Tonale: nové farby, podvozok a technika

 

Alfa Romeo Tonale rozširuje paletu lakov, dolaďuje jazdnú dynamiku a prináša prepracované technológie. Vylepšenia cielia na emotívny dizajn, presnosť podvozka a komfort posádky, pričom ostávajú verné športovej DNA značky.

Pre Alfa Romeo nie je lak len vzhľad. Tonale po novom ponúka osem odtieňov: k doterajším Nero Alfa, Bianco Alfa, Grigio Vesuvio, Verde Montreal a Blu Misano pribudli metalízy Rosso Brera, Verde Monza a Giallo Ocra. Modelované plochy karosérie tak pôsobia výraznejšie; so strešným oknom možno zvoliť kontrastnú čiernu strechu, čo zvýrazní dynamiku línie.

Podstata jazdy zostáva technická: vyvážené rozloženie hmotnosti medzi nápravami, nezávislé zavesenie typu McPherson vpredu aj vzadu a priame riadenie s prevodom 13,6:1. Športové naladenie je zamerané na rýchlu odozvu bez toho, aby trpela stabilita pri dlhých presunoch.

Podvozok využíva buď pasívne tlmiče FSD (Frequency Selective Damping), alebo adaptívne tlmiče s dvojstupňovými ventilmi DSV (Dual Stage Valve). Cieľom je konzistentný kontakt s vozovkou: menšie pohyby karosérie, lepšia istota pri brzdení a v oblúkoch. Rozšírený rozchod kolies znižuje náklony aj nábeh nedotáčavosti.

Za spomalením stoja kotúčové brzdy Brembo so štvorpiestikovými strmeňmi a elektronickým brake-by-wire, riešením známe z väčších modelov Giulia a Stelvio. Dávkovanie je čitateľné a drží krok s potenciálom podvozka.

 

Alfa Romeo Tonale Q4 Ibrida Plug-In: trakcia bez kompromisov

 

Vrcholná verzia kombinuje elektrický pohon zadnej nápravy s preplňovaným benzínovým motorom 1.3 Turbo vpredu a 6-stupňovým automatom. Systémový výkon je k dispozícii v dvoch úrovniach – 140 kW (190 k) alebo 199 kW (270 k). Pohon Q4 vyvažuje stabilitu v rýchlych pasážach s citlivou trakciou na výjazdoch.

Pre zákazníkov, ktorí preferujú benzínový hybrid, je pripravený štvorvalec 1.5 Turbo s variabilnou geometriou VGT a 48-voltovým systémom – výhradne pre Tonale, s výkonom 129 kW (175 k), 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT a pohonom predných kolies. Úspornejšiu alternatívu predstavuje 1.6 Diesel (96 kW/130 k) so 6-stupňovou DCT, taktiež s pohonom predku.

Všetky motory zodpovedajú norme Euro 6E-bis. Riadenie hybridu (Hybrid Control Processor) bolo premapované na spontánnejšiu, no plynulú odozvu. Prechody medzi spaľovacím a elektrickým režimom sú menej citeľné, čo znižuje únavu v hustej premávke.

 

Ovládanie jazdy: pádla a volič DNA

 

Manuálne radenie uľahčujú hliníkové pádla na volante. Otočný volič Alfa DNA mení charakter reakcií pohonu, riadenia a stabilizačných zásahov tak, aby auto vedelo fungovať ako svižné C-SUV aj ako pokojný spoločník na diaľnici.

Digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3″ je zasadený do typických dvojitých tubusov. Stredový 10,25″ dotykový displej systému Alfa Connect ponúka personalizovateľné rozhranie a umožní premietnuť navigáciu aj do prístrojového štítu. Samozrejmosťou je bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto i bezdrôtová nabíjačka. Online služby Alfa Connect prinášajú praktické funkcie a aktualizácie OTA držia softvér v kondícii.

Tonale získalo 5 hviezdičiek Euro NCAP a v aktívnej bezpečnosti siaha na špičku triedy. Adaptívny tempomat ACC, aktívne vedenie v pruhu a Traffic Jam Assist sa dopĺňajú s monitorovaním mŕtveho uhla (Blind Spot Detection), upozornením na priečny pohyb pri cúvaní (Rear Cross Path Detection), dohľadom nad pozornosťou vodiča a rozpoznávaním značiek s inteligentným rýchlostným asistentom. Na želanie sú 360° kamery s virtuálnym „vtáčím“ pohľadom a poloautomatické parkovanie.

Dvojzónová automatická klimatizácia so senzorom kvality vzduchu AQS, vyhrievané a ventilované predné sedadlá či bezdotykové elektrické ovládanie veka batožinového priestoru uľahčujú každodenné používanie. Audio Harman Kardon so 14 reproduktormi a subwooferom napája zosilňovač s výkonom 470 W – pre tých, ktorí si potrpia na čistý zvuk.

 

Alfa Romeo Tonale: prehľad výbav a nová stratégia

 

Alfa Romeo Tonale upravuje modelový rad tak, aby zostal cenovo dostupný a konkurencieschopný. Prináša prehľadnejšiu ponuku motorov (diesel, hybrid, plug-in) a štyri úrovne výbavy vrátane tradičných Sprint, Ti a Veloce, doplnených o uvádzaciu sériu Sport Speciale. Cieľom je rozšíriť zásah k novým zákazníkom bez ústupkov v športovom charaktere.

Nový prístup stavia na zachovaní aktuálnych cenníkov a pridáva bohatejšiu vstupnú verziu. Kombinácia troch typov pohonu a štyroch výbav vytvára jednoducho čitateľnú skladbu pre širšie spektrum vodičov, ktorí hľadajú športové C-SUV s jasnou identitou Alfa Romeo.

Úvodná výbava prináša Full LED svetlomety a zadné svetlá s grafikou 3+3, 17-palcové leštené disky Aerodinamico a interiér s čiernymi poťahmi z látky a materiálu Scuba s logom Biscione. Nechýba kožený volant, digitálny prístrojový panel „Telescope“ s 12,3″ displejom a infotainment Alfa Connect s 10,25″ dotykovou obrazovkou, bezdrôtovým Apple CarPlay/Android Auto a online službami. Komfort zvyšuje bezkľúčové odomykanie/štart, dvojzónová klimatizácia AQS, deliace zadné sedadlo 60/40 s lakťovou opierkou a priechodom na lyže, elektrochromatické vnútorné zrkadlo a elektricky nastaviteľné vonkajšie zrkadlá. Bezpečnosť pokrýva Front Assist s autonómnym brzdením (detekcia chodcov/cyklistov), ACC, udržiavanie v pruhu, dohľad nad pozornosťou vodiča, automatika diaľkových svetiel, parkovacie senzory vpredu/vzadu a cúvacia kamera.

 

Alfa Romeo Tonale Sprint: tón športu hneď na začiatku

Nová verzia Sprint pridáva dizajnové detaily v lesklej čiernej so sivými akcentmi Dark Miron, zatmavené zadné okná a 18-palcové disky Petali v dvojfarebnom vyhotovení. V kabíne sú hliníkové prahové lišty a pedále, ambientné osvetlenie s voľbou farby a integrovaná navigácia s mapou premietnuteľnou aj do prístrojového panelu.

 

Alfa Romeo Tonale Ti: komfort a materiály v hlavnej úlohe

Stredná úroveň výbavy Ti spoznáte podľa lesklých čiernych rámov okien a označenia na blatníkoch. Interiér posúva latku koženými poťahmi sedadiel (červená alebo biela) a 8-smerovým elektrickým nastavením vrátane bedrovej opierky, vyhrievania a ventilácie. Vyhrievaný volant s hliníkovými pádlami podporuje svižný štýl jazdy.

 

Alfa Romeo Tonale Veloce: dynamika na vrchole radu

Vrcholné vyhotovenie stavia na 19-palcových diskoch Stile, svetlometoch Full LED Matrix, červených strmeňoch Brembo a dvojitých chrómovaných koncovkách výfuku pri Plug-In Hybrid. Zadné dvere zdobí čierny nápis Tonale. Podvozok využíva adaptívne tlmiče s dvojventilovou elektronickou reguláciou, ktoré zlepšujú stabilitu, ovládateľnosť aj komfort.

 

Tonale Sport Speciale: uvádzacia séria s plnou výbavou

Limitovaná uvádzacia verzia Sport Speciale spája maximum výbavy s exkluzívnymi prvkami. Exteriér dopĺňajú strieborné akcenty na prahoch a v zadnom nárazníku a lakované čierne strmene Brembo s nápisom Alfa Romeo. Kabína prináša dvojfarebnú alcantaru (čierna/biela), kontrastné biele prešívanie a špeciálnu grafiku ambientného osvetlenia na prístrojovej doske. K dispozícii sú všetky farby, vrátane kontrastnej čiernej strechy – ide o zmes tradičných hodnôt a aktuálneho športového rukopisu.