BMW Vision Driving Experience predstavuje vrchol jazdnej dynamiky. V Šanghaji debutovalo testovacie vozidlo s riadiacou jednotkou Heart of Joy a pôsobivým krútiacim momentom až 18 000 Nm.
Dynamika jazdy v podaní novej generácie BMW
Na autosalóne Auto Shanghai 2025 predstavila automobilka BMW koncepčný model BMW Vision Driving Experience, ktorý bol navrhnutý ako testovacie vozidlo budúcich modelov Neue Klasse. Hlavnou inováciou je riadiaca jednotka Heart of Joy, zabezpečujúca pokročilé ovládanie dynamiky jazdy prostredníctvom systému BMW Dynamic Performance Control. V Šanghaji bola táto technológia predstavená ako súčasť interiéru – priamo na stredovej konzole.
Cieľom testovacieho prototypu bolo preveriť limity riadiacej jednotky pri jazdných manévroch, ktoré sa pohybujú na hranici fyzikálnych možností. Heart of Joy tak kombinuje výpočtový výkon s presným ovládaním, ktoré bude štandardom v sériových modeloch Neue Klasse vyrábaných od konca roka v maďarskom Debrecíne.
Šou v réžii profesionálnych jazdcov
Súčasťou premiéry bola aj BMW Brand Night, počas ktorej testovací jazdci Jens Klingmann a Elias Houndtonji predviedli schopnosti vozidla v akcii. Ich jazdy demonštrovali, ako nová technológia zvláda extrémne situácie na trati. Vozidlo zaujalo nielen výkonom, ale aj výraznou luminiscenčnou farbou, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre toto podujatie.
Podľa Jochena Gollera, člena predstavenstva BMW AG, ide o „najvýkonnejší prototyp, aký kedy značka BMW predstavila“. Zdôraznil tiež, že nový systém Heart of Joy dokáže transformovať obrovský výkon na presnú a kontrolovanú jazdnú skúsenosť.
Testovanie na hraniciach technológie
Model BMW Vision Driving Experience vznikol ako najnáročnejšia skúška spolupráce hardvéru a softvéru pre riadenie jazdných vlastností. S krútiacim momentom 18 000 Nm ide o najrýchlejšie testovacie zariadenie značky, pričom aerodynamika generuje prítlak až 1,2 tony a jazdné sily dosahujú hodnoty 3 g – podobné Formule 1.
Riadiaca jednotka Heart of Joy v novej architektúre vozidiel zvláda nielen pohon a rekuperáciu energie, ale aj riadenie brzdenia. Až 98 % brzdnej energie je možné získať rekuperáciou, čo zvyšuje celkovú efektivitu o štvrtinu v porovnaní s dnešnými riešeniami.
Inovatívny lak ako symbol vývoja
Hoci ide o vývojový prototyp, karoséria vozidla sa drží dizajnového jazyka Vision Neue Klasse – s charakteristickým „žraločím nosom“, výraznými blatníkmi a hladkými líniami. Predná časť vozidla dostala novú podobu dvojitých svetlometov a trojrozmerného svetelného podpisu značky BMW.
Na výstave v Šanghaji bol prototyp predstavený v unikátnom lakovaní. Fluorescenčný lak obsahuje svetlocitlivé pigmenty, ktoré sa dobíjajú aj pri slabom osvetlení. V tme sa farba mení od jemnej žltej až po neónovú. Zadná časť je doplnená o fóliu, ktorá pod UV svetlom prechádza do odtieňov oranžovej a ružovej, čo podčiarkuje výnimočnosť tejto štúdie.