Dacia Bigster 1.8 Hybrid 155: Väčší, ale aj lepší ako Duster?
Dacia Bigster 1.8 Hybrid 155 kompletný test! Testy áut sú často inšpirované otázkami divákov, a inak tomu nie je ani tentokrát. Jedna z najčastejších otázok znie: je Dacia Bigster, napriek tomu, že je väčšie a priestrannejšie auto ako Duster, aj lepšie auto? V našej reportáži z parížskeho autosalónu sme spomínali, že Bigster by mal byť lepšie odhlučnený, má bohatšiu výbavu a nový, výkonnejší hybrid. Tak poďme zistiť, či sa oplatí priplatiť si za Bigster.
Na úvod si povedzme, že pri porovnateľnej výbave a motorizácii sa cenový rozdiel medzi Bigsterom a Dusterom pohybuje od 1590 do 3640 €. Bigster sa môže pochváliť vyšším výkonom v prípade pohonu predných kolies. V júni ponuku rozšíri aj LPG verzia, avšak s novým trojvalcom 1.2, nie litrovým trojvalcom ako Duster.
Hoci sa Bigster javí ako predĺžený Duster, nie je to celkom pravda, pretože tu nájdeme viacero konštrukčných zmien.
Dacia Bigster 1.8 Hybrid 155 – dizajn a exteriér: Bižutéria, ktorá robí rozdiel
Bigster má vlastnú špecifickú masku chladiča a predný nárazník s trošku vyššie umiestnenými LED hmlovkami, zatiaľ čo Duster má žiarovkové. Pre Bigster existuje len jeden typ predného nárazníka pre predokolku aj štvorkolku, kým Duster má dva. Hlavné svetlá zostali rovnaké – stretávacie sú LED a diaľkové žiarovkové, pričom diaľkové svietia slabšie.
Medzi ďalšie “bižutérne” prvky patrí kontrastná čierna strecha a až 19-palcové disky, hoci v ponuke sú aj 17- a 18-palcové. Pozor, 18-palcové disky majú neštandardný rozmer pneumatík (215/60 R18), ktorých na trhu nie je veľa. Bigster má aj čiastočne LED koncové svetlá vrátane denného svietenia vzadu, zatiaľ čo Duster má v koncových svetlách žiarovky a cez deň nimi nesvieti.
Svetlá výška je podľa mojich meraní reálne niekde medzi 20 a necelými 21 cm, napriek údaju výrobcu 22 cm. Zaujala ma aj kompletná prekrytá a uhladená spodná časť podvozka pre lepší odpor vzduchu. Dokonca aj tlmič výfuku je plochý a aerodynamicky účinnejší, a zadná náprava je oplastovaná. Batéria vysokého napätia je v Bigsteri chladená vzduchom, čo je zaujímavé, keďže Duster a Jogger používajú menšiu batériu chladenú kvapalinou.
Čo sa týka antikoróznej ochrany, na Bigsteri je jej naozaj požehnane, s poriadnou vrstvou a stekancami najmä za predným kolesom a v oblasti uloženia zadnej nápravy. Legendárny čierny lepkavý nástrek je však na Bigsteri pomerne máličko a objavuje sa iba v oblasti uloženia zadnej nápravy.
Dacia Bigster 1.8 Hybrid 155 – interiér a priestor: Viac svetla a pohodlia
Jednou z najdôležitejších zmien je riešenie problému s malými oknami, na ktoré sme sa sťažovali pri Dusteri, kvôli pocitu “v ponorke”. Bigster je totiž natiahnutý nielen do dĺžky, ale aj do výšky. Je o 5 cm vyšší ako Duster, z toho 3,5 cm pripadá na väčšie sklá, čo výrazne zlepšuje presvetlenie kabíny. Kto by chcel ešte viac svetla, môže si priplatiť za veľkú panoramatickú sklenenú strechu, ktorá je čiastočne otvárateľná a má textilné tienidlo.
Palubná doska je takmer rovnaká ako v Dusteri, no náš testovaný model mal iný dekor a väčší 10-palcový prístrojový panel, ktorý je exkluzívny pre vyššie výbavy a reaguje veľmi svižne. Štandardom je 7-palcový displej, rovnaký ako v Dusteri. Uprostred je 7-palcový dotykový displej, ktorý je prehľadný a jednoduchý, hoci občas reaguje spomalene. K vybaveniu patrí aj dvojzónová automatická klimatizácia, klimatizovaná schránka pod lakťovou opierkou a bodové čítacie lampičky.
Materiály sú síce jednoduchšie, podobne ako v Dusteri, ale spracovanie testovaného auta bolo bezproblémové. Veľkou novinkou je elektricky nastaviteľná sedačka vodiča (sklon operadla a výška, posuv je mechanický). Sedák je však stále krátky, čo si vyžaduje vyššie nastavenie sedačky pre lepšiu oporu stehien.
Odhlučnenie je pri Bigsteri citeľne lepšie v meste a na okreskách. Auto má štandardne akustické čelné sklo a hrubšie sklá v predných dverách. Nájdeme tu aj kobercové výplne blatníkov (Duster má plastové), kvalitnejší koberec a niekoľko tesnení navyše, ktoré Duster vôbec nemá (a Bigster ich má len vo vyšších výbavách). Na diaľnici je však aerodynamický šum výrazný a rovnaký ako v Dusteri, okolo 70 dB pri 130 km/h, keďže Bigster je vyšší a má väčšiu čelnú plochu.
Priestor vzadu je vďaka predĺženej dĺžke a rázvoru citeľne lepší ako v Dusteri. Bigster je o 23 cm dlhší a má o 4,5 cm dlhší rázvor náprav ako Duster. Napriek tomu nie je širší ako Duster a stráca na Tiguan asi 4,5 cm v oblasti lakťov. Zadná lavica sa nedá posúvať ani polohovať, ale operadlo je delené v praktickom pomere 40:20:40 (vo vyšších výbavách).
Kufor Bigsteru je o 15 cm dlhší ako pri Dusteri, so šírkou rovnakou. Objem nášho hybridu je 546 litrov a má dvojdielnu dvojitú podlahu, ktorá prispieva aj k lepšiemu odhlučneniu.
Dacia Bigster Jazda a výkon: Nový hybrid prekvapuje
Najviac sme boli zvedaví na výkonnejší hybridný pohon. Ten sa opiera o novú atmosférickú benzínovú 1.8-litrovú štvorvalcovú jednotku, ktorá vychádza z predošlej Nissan 1.6, no má väčší zdvih pre väčší objem. Novinky zahŕňajú novú hlavu valcov s integrovanými výfukovými zvodmi (pre rýchlejšie zohriatie), Atkinsonov pracovný cyklus a reťazou poháňané rozvody. Motor používa priame vstrekovanie benzínu, čo umožňuje lepšie rozprášenie benzínu a vyššiu kompresiu. Hoci je na krátke mestské jazdy pôvodné nepriame vstrekovanie výhodnejšie, toto riešenie má svoje opodstatnenie.
Elektromotor-generátor a šesťstupňová multimódová prevodovka (štyri kvalty pre spaľovák, dva pre elektromotor) zostali pôvodné. Kombinovaný výkon hybridu narástol na 115 kW (156 koní) vďaka silnejšiemu spaľovaciemu motoru. Elektromotor ťaží z väčšej 1,4 kWh batérie a je to cítiť. Auto sa dokáže rozbehnúť normálne a iba pomocou elektriny, dosiahnuť 50-56 km/h, až potom sa naštartuje spaľovací motor. Tento hybrid je celkovo o level prepracovanejší a kultivovanejší v porovnaní so starším hybridom s 1.6 benzínovou jednotkou. Spaľovací motor tu nezostáva tak často visieť vo vyšších otáčkach, aj keď vie mať trošku hrubší zvuk, keď sa naštartuje, pretože systém sa z neho snaží vyžmýkať maximum (generuje elektrinu a poháňa kolesá).
Novinkou je aj adaptívny tempomat, ktorý funguje spoľahlivo a nezpanikári ani v zákrutách. Má aj funkciu štart-stop pre pohyb v kolóne, no adaptívnu funkciu nemožno vypnúť.
Dynamika je prekvapivo dobrá. Bigster v pružnom zrýchlení preskočil staršiu 1.6 a vyrovnal sa Volkswagenu Tiguan(1.5 eTSI s výkonom 110 kW/150 koní). Kľúčom k tomu je nízka pohotovostná hmotnosť testovaného Bigsteru – len 1419 kg. Pri predbiehaní treba počítať s trošku pomalším radením prevodovky, keďže generátor musí zosynchronizovať otáčky hriadeľov.
Ešte zaujímavejšie bolo porovnanie s dodatočnou záťažou 300 kg. Kým Duster “odpadol”, Bigster sa s jednou výnimkou (pripojenie na diaľnicu v tiahlom stúpaní) dokázal držať Tiguanu. Obavy z vybitia batérie a následného poklesu dynamiky sú neopodstatnené – v bežnej premávke sa takáto situácia jednoducho nestáva. Auto si batériu manažuje rozumne, čo sme si overili aj pri stúpaní na Jahodnú s polovičnou kapacitou batérie, kde v cieli zostalo 48 %.
Čo sa týka spotreby, Bigster je vynikajúci. Na 345 km trase, ktorá zahŕňala aj nakrúcanie a meranie, bola priemerná spotreba 4,7 l/100 km, čo sme si overili dotankovaním. Palubný počítač „nekecá“. Hybrid 1.8 žerie rovnako málo ako 1.6 v Dusteri, no ponúka lepšiu dynamiku.
Jazdné vlastnosti sú vďaka spomínanej nízkej hmotnosti veľmi príjemné. Brzdy sú vpredu 296 mm kotúče, najväčšie, aké Dacia používa (Duster má takéto len pri štvorkolke, Bigster ich má vždy). Vzadu sú tiež kotúče, ale tie sú viazané na elektrickú parkovaciu brzdu – s mechanickou ručnou brzdou sú vzadu bubny.
Napriek tomu, že náš testovaný Bigster mal 19-palcové disky, s ktorými som sa obával fungovania na slovenských cestách, napokon som zistil, že sa s nimi dá úplne v pohode jazdiť. Auto síce pri nízkych rýchlostiach a prepadnutých kanáloch trošku viac „zakopáva“, ale celkovo je to znesiteľné. Napriek tomu by som preferoval 17-palcové, od Dacie očakávam skôr komfort a odolnosť na rozbitých cestách.
Záver: Oplatí sa priplatiť?
Vráťme sa k úvodnej otázke: Oplatí sa priplatiť si za Bigster? Určite áno.
- Väčší vnútorný priestor.
- Výkonnejší a príjemnejší hybridný pohon.
- Väčšie okná, ktoré autu veľmi prospeli.
Argumenty pre Duster:
- Je lacnejší.
- Má hybrid s nepriamym vstrekovaním, ktorý je vhodnejší na krátke mestské jazdy.
- Benefitom je aj základný motor 1.0 TCe LPG, ktorý vďaka plynu jazdí takmer zadarmo a je to posledný jednoduchý motor v Dacii. Bigster ho nemá, v ňom bude plyn spaľovať nová 1.2, čo je zásadne zložitejší agregát.
Ak hľadáte priestrannejšie, modernejšie a kultivovanejšie SUV s vynikajúcim hybridným pohonom a nevadí vám priplatiť si, Dacia Bigster je jasnou voľbou







