Dacia Hipster Concept prináša novú éru dostupnej elektromobility

Dacia Hipster Concept predstavuje ultradostupný a minimalistický pohľad na budúcnosť elektrických áut. Nový koncept sa snaží priniesť mobilitu pre každodenný život s cieľom znížiť uhlíkovú stopu o polovicu v porovnaní s bežnými elektromobilmi. Ide o návrat k podstate automobilu – jednoduchosť, praktickosť a rozumné náklady.

 

Dacia Hipster Concept stavia na filozofii podstatnej mobility

 

Automobilový trh sa za posledné dve desaťročia zmenil. Modely sú väčšie, ťažšie a komplexnejšie, čo prirodzene zvyšuje ich cenu. Dacia však už 20 rokov dokazuje, že cesta nemusí viesť len k „viac“, ale k rozumnému „dosť“. S modelom Hipster Concept sa značka pýta, čo bude v mobilite skutočne dôležité – a odpovedá návratom k ľudovému autu, aké dnes na trhu chýba.
„Toto je najviac Dacia projekt, na ktorom som kedy pracoval. Má rovnaký spoločenský dosah, aký mal Logan pred 20 rokmi. A znamená vymyslieť niečo, čo dnes ešte neexistuje,“ vysvetľuje Romain Gauvin, vedúci oddelenia pokročilého dizajnu a exteriéru značky Dacia.

 

Dacia Hipster Concept: mestský spoločník so zdravým rozumom

 

Tím vývojárov sa pri tvorbe konceptu zameral na reálne potreby vodičov a spôsoby, akými autá využívajú každý deň. Hipster Concept je navrhnutý ako nenáročný, praktický a ekonomický dopravný prostriedok pre mestské i prímestské prostredie.
„Dacia Hipster Concept má všetko, čo môžete chcieť od každodenného vozidla, a pritom meria iba 3 metre na dĺžku, 1,53 m na výšku a 1,55 m na šírku: štyri plnohodnotné sedadlá a kufor s objemom od 70 do 500 litrov,“ hovorí Stéphanie Chiron, produktová manažérka pokročilých projektov Dacia.

Kompaktné rozmery a variabilný interiér vytvárajú unikátnu kombináciu, ktorú v segmente dnes nenájdeme. Auto je o 20 % ľahšie ako Spring, čím posúva filozofiu znižovania hmotnosti ešte ďalej. Tento prístup „eco-smart“ znamená menej materiálu, nižšiu spotrebu energie pri výrobe aj pri jazde a menšiu ekologickú záťaž počas celého životného cyklu.
Cieľom projektu je znížiť uhlíkovú stopu o 50 % v porovnaní s najlepšie optimalizovanými elektromobilmi súčasnosti. Dojazd je prispôsobený bežným potrebám – len dve nabíjania týždenne postačia na pokrytie každodenných ciest, pričom 94 % vodičov vo Francúzsku najazdí denne menej ako 40 kilometrov.

 

Dacia Hipster Concept chce vrátiť elektromobilitu ľuďom

 

Dacia bola s modelom Spring prvým výrobcom, ktorý sprístupnil elektrický pohon masám. Hipster Concept ide ešte ďalej – chce osloviť zákazníkov, pre ktorých sú dnešné elektromobily finančne nedostupné. V čase, keď priemerná cena nových vozidiel v Európe vzrástla medzi rokmi 2010 a 2024 o 77 %, prichádza Dacia s alternatívou, ktorá sa vracia k rozumnej jednoduchosti a cenovej dostupnosti.

 

Jednoduchý, zapamätateľný a praktický dizajn

 

Najúspešnejšie autá histórie vždy spájali funkčnosť s inovatívnym vzhľadom. Dacia Hipster Concept sa drží rovnakého princípu – ponúka robustný, hranatý tvar bez zbytočností.
„Našou ambíciou pri znovuvytváraní ľudového auta bolo dať mu odlišný a zapamätateľný dizajn. Auto, ktoré sa dá načrtnúť tromi ťahmi ceruzky,“ hovorí Romain Gauvin.

Krátke previsy, kockovitá silueta a štyri kolesá v rohoch karosérie vytvárajú stabilný, dôveryhodný postoj. Predná časť je horizontálna a doplnená úzkymi svetlometmi, ktoré vozidlu dávajú vážny, no priateľský výraz.
Zadná časť stavia na funkčnosti – výklopné dvere v celšej šírke karosérie sa otvárajú dvojdielne a zjednodušujú prístup do kufra. V duchu filozofie design-to-cost sa zadné svetlá ukrývajú za sklom a nepotrebujú vlastné krycie panely. Karoséria má len tri lakované diely, čo znižuje náklady i hmotnosť.

Robustnosť dopĺňajú ochranné prvky z materiálu Starkle®, vyrábaného z recyklovaných surovín, a plastové „lyže“ na nárazníkoch. Dacia ide priamo k veci aj v detailoch – klasické kľučky nahradil jednoduchý pásik, ktorý je ľahší, lacnejší a rovnako funkčný.

 

Dacia Hipster Concept: priestranný interiér s ľudovým duchom

 

Napriek drobným rozmerom ponúka Hipster Concept nečakane veľký vnútorný priestor. Hranaté línie karosérie, zvislé okná a presklená strecha zaručujú svetlosť a vzdušnosť kabíny.

Vozidlo pohodlne odvezie štyroch dospelých, pričom vodič má rovnakú pozíciu ako v modele Sandero. Zadné sedadlá sú prístupné cez široko otvárateľné dvere a možno ich sklopiť pre zväčšenie batožinového priestoru až na 500 litrov.

Sedadlá kombinujú viditeľnú kovovú konštrukciu s technickou sieťovinou, ktorá je príjemná na dotyk. Predné sedadlá sú spojené do lavice – jednoduchého, priateľského riešenia s odkazom na autá minulosti.

Palubná doska obsahuje iba to najnutnejšie, no systém YouClip® umožňuje pripevniť rôzne doplnky – držiaky, lakťové opierky či svetlo – podľa potreby. Konektivita je riešená prakticky: smartfón slúži ako kľúč, multimediálny displej aj audio systém prostredníctvom Bluetooth reproduktora.