Škoda Elroq RS rozširuje rodinu RS o plne elektrické SUV s výkonom 250 kW, pohonom všetkých kolies a športovým vzhľadom. Novinka prináša bohatú výbavu, špecifické RS prvky a rýchle nabíjanie.
Škoda Elroq RS dosahuje špičkové zrýchlenie aj rýchle dobíjanie
Nový Elroq RS je najlepšie akcelerujúcim sériovým modelom značky Škoda. Vďaka dvojici elektromotorov s celkovým výkonom 250 kW vystrelí z pokoja na stovku za 5,4 sekundy. Zároveň podporuje nabíjací výkon až 185 kW, čo výrazne skracuje prestávky na nabíjačke.
Pohon všetkých kolies zabezpečuje stabilitu aj trakciu v rôznych podmienkach. Model patrí medzi kompaktné SUV a podľa metodiky WLTP zvládne na jedno nabitie viac ako 540 kilometrov.
Škoda Elroq RS má bohatú výbavu a športové detaily
Elroq RS ponúka športovo naladený adaptívny podvozok a Matrix-LED predné svetlá. Exteriérové detaily ako čierne lakované prvky či disky z ľahkej zliatiny s priemerom až 21 palcov dodávajú vozidlu výrazný vzhľad.
Interiér je čalúnený mikrovláknom Suedia a doplnený prvkami typickými pre verzie RS. Celkový dojem kombinuje komfort s dynamickým charakterom.
Testovanie prebehlo na severe Českej republiky
Novinárska premiéra sa odohrala v testovacom centre Aurel Polygon neďaleko Mladej Boleslavi, kde sa Elroq vyrába. Moderný areál s rozlohou 52 000 m² je určený na overovanie jazdných vlastností aj odolnosti vozidiel v rôznych podmienkach.
Súčasťou areálu sú trate pre asistenčné systémy, brzdové testy, štrková dráha aj úseky s vymletým povrchom či dlažbou. Vďaka tomu sa tu dajú simulovať aj extrémne situácie za hranicou bežnej prevádzky.
Škoda Elroq RS ponúka dojazd vyše 540 km a rýchle nabíjanie
Pohon oboch náprav zabezpečuje dvojica elektromotorov s výkonom 250 kW, umiestnená vpredu aj vzadu. Rovnaké technické riešenie využíva aj Enyaq RS. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 5,4 sekundy, čo z Elroqu RS robí najlepšie akcelerujúci sériový model značky. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h.
Vysokonapäťová batéria sa skladá z dvanástich modulov a má kapacitu 84 kWh brutto (79 kWh netto). Vďaka tomu dosahuje Elroq RS dojazd vyše 540 kilometrov podľa metodiky WLTP. Pri jednosmernom nabíjaní výkonom 185 kW je možné doplniť energiu z 10 % na 80 % približne za 26 minút. Pri nabíjaní striedavým prúdom výkonom 11 kW trvá nabitie z 0 na 100 % približne osem hodín.
Aerodynamike vozidla napomáha súčiniteľ odporu vzduchu s hodnotou 0,267, čo je výborná hodnota v segmente kompaktných SUV.
Škoda Elroq RS dostala špičkový podvozok a športové detaily
Dynamický charakter modelu zvýrazňujú čierno lakované prvky karosérie a disky z ľahkej zliatiny s priemerom až 21 palcov. O jazdné vlastnosti sa stará adaptívny športový podvozok, ktorý dopĺňa progresívne riadenie. Výsledkom je presné ovládanie aj vo vyšších rýchlostiach.
Medzi štandardné prvky výbavy patria Matrix-LED predné svetlomety a zadné Top LED svetlá s animovanými smerovkami. Vodič má k dispozícii elektricky nastaviteľné sedadlo s masážnou funkciou, čo zvyšuje komfort najmä pri dlhých cestách.
Bez osvetleného detailu by to nebolo ono
Elroq RS pokračuje v dizajnovom smere Modern Solid a nesie charakteristickú masku Tech-Deck Face v čiernom lesklom vyhotovení. Za maskou sa ukrývajú senzory vrátane predného radaru.
Osvetlená predná maska, zložená zo zvislých svetelných segmentov, patrí medzi poznávacie znaky nového dizajnu značky. V rámci tzv. uvítacieho efektu sa svetelné pásy rozsvietia pri priblížení vodiča a pri zamknutí sa postupne stlmia. Ide o detail, ktorý síce neovplyvní výkon, ale pridáva modelu na vizuálnej jedinečnosti.
Škoda Elroq RS stavia na typickom vzhľade verzie RS
Dizajn modelu Elroq RS jasne nadväzuje na vizuálny jazyk známy z iných športových modelov Škoda. Čierne lakovanie strešných lyžín, spätných zrkadiel, rámikov okien či nápisu Škoda vytvára kontrastný efekt. Vpredu zaujme špecifický nárazník, zatiaľ čo vzadu nechýba tradičný reflexný pás pre RS modely, tiahnuci sa naprieč celou šírkou auta.
Predné blatníky zdobí znak RS a zákazníci si môžu vybrať z jedenástich lakov karosérie. K dispozícii sú štyri nemetalické, šesť metalických a jeden exkluzívny matný odtieň šedej, určený výhradne pre Elroq RS. Ten je spojený s čiernymi detailmi, ako sú kľučky dverí, vonkajšie spätné zrkadlá či zadný strešný spojler.
Štandardne dostanete 20-palcové disky Draconis s matne čiernymi krytmi, no za príplatok sú dostupné nové 21-palcové disky Vision v antracitovom vyhotovení. Zatmavené bočné a zadné sklá (Sunset) spolu s akustickými sklami prispievajú nielen k vizuálnemu dojmu, ale aj k väčšiemu pohodliu pri cestovaní.
Škoda Elroq RS ponúka interiér s dôrazom na detail
Kabína modelu Elroq RS nesie označenie RS Lounge a je ladená do čiernej farby. Použité materiály kombinujú mikrovlákno Suedia (perforované aj hladké), umelú kožu a dekoračné prvky v imitácii karbónu. Kontrast vytvára limetkovo zelené prešívanie, ktoré nájdeme na sedadlách aj výplniach dverí.
Palubná doska je potiahnutá rovnakým materiálom Suedia ako dvere. Trojramenný vyhrievaný volant má perforovaný kožený poťah a decentnú RS plaketu. Predné športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy sú vyhrievané, s nerezovými krytmi pedálov a výrazným bočným vedením.
Vodič má k dispozícii elektricky nastaviteľné sedadlo s pamäťovou funkciou, masážou a nastaviteľnou bedrovou opierkou – to všetko v štandarde. Ambientné osvetlenie osvetľuje dvere, kľučky, podlahu aj centrálnu konzolu. Medzi ďalšie prvky štandardnej výbavy patria mechanické slnečné clony pre zadné okná a zadné bočné airbagy.
Škoda Elroq RS ponúka technológie zamerané na komfort
Základom digitálneho rozhrania Elroqu RS je 5-palcový digitálny kokpit a 13-palcový centrálny displej infotainmentu. Nechýba ani head-up displej s rozšírenou realitou. Všetky zobrazovacie jednotky sú upravené do štýlu RS a ponúkajú grafiku zodpovedajúcu športovému charakteru modelu.
Ovládanie vyhrievania je riešené efektívne – jediná ikona umožňuje súčasné zapnutie alebo vypnutie až štyroch vyhrievaných prvkov. V štandardnej výbave sa nachádzajú štyri USB-C porty s výkonom až 45 W, čo postačuje aj na rýchle nabíjanie väčších zariadení. Telefón je možné nabiť aj bezdrôtovo, s výkonom 15 W, pričom systém je vybavený aj aktívnym chladením.
Škoda Elroq RS má výkonný audiosystém a praktické riešenia
Súčasťou výbavy je audiosystém CANTON s dvanástimi reproduktormi a výkonom až 675 wattov. Prístup do batožinového priestoru s objemom 470 až 1 580 litrov uľahčujú elektricky ovládané piate dvere s virtuálnym pedálom.
V priestore kufra sa nachádza QR kód, ktorý používateľa odkáže na digitálny manuál alebo video návody k funkciám batožinového priestoru. Ide o praktický prvok z kategórie Simply Clever riešení typických pre značku Škoda.
Užitočné funkcie aj pre ťahanie prívesu
Model Elroq RS má v štandarde prípravu na ťažné zariadenie. Na želanie je dostupná aj elektricky odnímateľná verzia. Vozidlo zvládne ťahať brzdený príves s hmotnosťou až 1 400 kg pri 8 % stúpaní alebo 1 200 kg pri 12 %. V infotainmente je možné aktivovať zvukový prejav vozidla pre chodcov, pričom používateľ si môže zvoliť medzi režimom „Sport“ a „Futuristic“.
Škoda Elroq RS dostala podvozok s aktívnym riadením tlmičov
Znížený adaptívny podvozok s tuhšími stabilizátormi tvorí základ jazdnej charakteristiky verzie RS. Naladenie progresívneho riadenia bolo prispôsobené špecifickým vlastnostiam podvozku, aby vozidlo reagovalo rýchlo a presne v každej situácii. V ponuke jazdných režimov sa nachádza aj špeciálny mód Traction, ktorý optimalizuje využitie pohonu 4×4.
Systém DCC (Dynamic Chassis Control) umožňuje vodičovi individuálne nastavenie tlmičov – až v 15 krokoch. Každý tlmič obsahuje elektromagnetický ventil, ktorý dokáže upravovať prietok oleja v milisekundách na základe dát zo senzorov a riadiacej jednotky. Systém pracuje s informáciami o rýchlosti, zrýchlení, náklonoch karosérie, zaťažení, polohe plynového pedála či uhle natočenia volantu.
Predná náprava je typu MacPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a priečnym stabilizátorom. Zadná náprava má viacprvkové zavesenie s piatimi ramenami a skrutným stabilizátorom. V kombinácii so športovými pneumatikami a precíznym riadením tak Elroq RS ponúka výbornú spätnú väzbu a vysokú stabilitu aj pri dynamickej jazde.
Technológie pre bezpečnosť a pohodlie v štandarde
Medzi výbavové prvky Elroqu RS patrí aj najnovšia verzia asistovanej jazdy. Súčasťou systému sú adaptívne vedenie v jazdnom pruhu, prediktívny tempomat, asistent pre jazdu v kolóne, núdzové brzdenie a sledovanie mŕtveho uhla. Vozidlo využíva tzv. rojové dáta – anonymne zdieľané informácie o premávke z iných vozidiel koncernu Volkswagen.
Komfort zvyšuje systém KESSY poslednej generácie. Auto sa odomkne, keď sa vodič s kľúčom priblíži na vzdialenosť do 1,5 metra, a automaticky sa zamkne, keď sa vzdiali viac než 2,5 metra. Navigácia je pripojená online a zobrazuje upozornenia na nehody, prekážky či šmykľavý povrch v reálnom čase.
Škoda Elroq RS zvládne parkovanie aj bez vodiča vo vnútri
S modelom Elroq RS prichádza možnosť parkovať auto aj bez toho, aby bol vodič za volantom. Pomocou smartfónu a aplikácie MyŠkoda je možné ovládať parkovanie na diaľku – a to ako pozdĺžne, tak kolmo. Auto si samo poradí s riadením, brzdením aj manévrovaním, zatiaľ čo majiteľ stojí v blízkosti vozidla a má pri sebe kľúč. Komunikácia prebieha cez Bluetooth, pričom všetko sa ovláda z aplikácie.
Elroq RS zvládne aj uložený parkovací manéver. Auto si dokáže zapamätať až päť parkovacích trás, ktoré po priblížení rozpozná a samo sa presne zaparkuje. Vodič pri tom opäť nemusí sedieť v aute – celý proces sleduje a spúšťa cez mobil, čo je užitočné najmä v stiesnených podmienkach.
Dobíjanie s Powerpass bude jednoduchšie a lacnejšie
Škoda podporuje pri Elroqu RS aj univerzálnu nabíjaciu službu Powerpass, ktorá umožňuje prístup k vyše 900-tisíc nabíjacím bodom naprieč Európou. Powerpass funguje bez nutnosti riešiť aplikácie rôznych prevádzkovateľov alebo prihlasovanie na jednotlivé stanice – autorizácia je zabezpečená centrálne.
V blízkej budúcnosti dôjde k úprave taríf. Namiesto troch budú dostupné štyri plány, ktoré majú lepšie vyhovovať rôznym štýlom používania. Základná tarifa zostáva bez poplatku, no prechádza na flexibilný model cien – tie sa budú odvíjať od miesta, času alebo vyťaženosti siete.
Nová štruktúra taríf rozlišuje medzi flexibilitou a fixnými cenami
Pre príležitostných používateľov sú určené flexibilné tarify, ktoré môžu priniesť výhodnejšie ceny v závislosti od okolností. Naopak, pravidelní návštevníci siete IONITY môžu zvoliť jeden z dvoch plánov, ktoré garantujú najvýhodnejšiu pevnú cenu za kilowatthodinu – identickú s tým, čo ponúka priamo prevádzkovateľ.
Najvyšší tarif s názvom Charge Premium zachováva model s pevnými sadzbami, no v porovnaní s predchádzajúcim cenníkom prináša všeobecne nižšie náklady. Aj v tomto prípade platí, že sadzby zodpovedajú tým najlepším dostupným priamo u IONITY.
Škoda Elroq RS nadväzuje na dlhú tradíciu športových modelov
Vstup modelu Elroq RS do ponuky značky nie je náhodný – ide o pokračovanie príbehu označenia RS, ktoré má v rámci značky Škoda už viac než 25-ročnú históriu. Prvým sériovým modelom s týmto označením bola Octavia RS, ktorá prišla na trh v roku 2000. O tri roky neskôr nasledovala Fabia RS, neskôr dostupná aj ako kombi. V roku 2018 značka predstavila Kodiaq RS, vôbec prvé SUV s týmto označením.
Rok 2022 priniesol novú kapitolu – prvé plne elektrické modely s označením RS, konkrétne Enyaq RS a Enyaq Coupé RS. Spočiatku ponúkali výkon 220 kW, ktorý bol v roku 2023 zvýšený na 250 kW, čím sa stali historicky najvýkonnejšími sériovými vozidlami značky. Najnovšia generácia Enyaq RS zároveň prevzala moderný dizajnový jazyk vrátane masky Tech-Deck Face, typickej pre štýl Modern Solid.
Označenie RS má korene v pretekárskej histórii
Aj keď sa RS ako označenie objavuje v portfóliu značky od prelomu tisícročí, jeho korene siahajú omnoho hlbšie – až do éry motoristického športu v 70. rokoch. Závodné prototypy 180 RS a 200 RS, ktoré vznikli v roku 1974, položili základy legendárnej Škody 130 RS. Tá v roku 1977 získala dve víťazstvá vo svojej triede na Rallye Monte Carlo a v roku 1981 titul majstra Európy v kategórii značiek.
Závodné úspechy pokračovali aj v 90. rokoch – model Favorit získal medzi rokmi 1991 a 1994 štyri po sebe idúce víťazstvá vo svojej triede na rovnakom podujatí. Neskôr sa k víťaznej histórii pripojila aj Škoda Octavia WRC.
Úspechy na tratiach po celom svete
Moderná éra RS je úzko spätá s modelom Fabia. Jej pretekárske deriváty ako Fabia R5, R5 evo a najnovšie Fabia RS Rally2 zaznamenali množstvo úspechov v kategórii WRC 2. Od roku 2015 získali spolu 16 titulov majstra sveta pre jazdcov a tímy, vrátane piatich víťazstiev na Rallye Monte Carlo.
Motoristická história značky Škoda sa však začala ešte skôr – konkrétne v roku 1901, keď sa značka prvýkrát predstavila na pretekoch Paríž–Berlín. V roku 1936 zaznamenala veľký úspech s modelom Popular, ktorý obsadil druhé miesto v triede do 1500 cm³ na prestížnej Rallye Monte Carlo. O niekoľko desaťročí neskôr na túto tradíciu nadviazala Octavia Touring Sport, ktorá v rokoch 1961 až 1963 trikrát po sebe ovládla svoju triedu na rovnakom podujatí.