Dacia Duster 3 1.2 TCe 4×2 a 4×4: Z “Gazíka” je moderné SUV. Terénu sa nebojí!

Dacia Duster 3: Naše prvé stretnutie sa odohralo v náročnej španielskej krajine neďaleko Malagy, čo nám poskytlo prvý pohľad na to, čo tento očakávaný model prináša. Štrnásť rokov po predstavení pôvodného Dacia Duster, táto tretia generácia predstavuje významný vývoj od jednoduchého, robustného „gazíka“ k skutočne modernej Dacia Duster SUV. Cenník novej Dacia Duster je už dostupný online a prvé kusy sa fyzicky objavia v showroome začiatkom júna.

Dacia Duster: Dizajn a Kvalita Vyhotovenia: Robustnosť Stretáva Modernosť

Aj keď by Dacia v súčasnosti veľmi rada recyklovala techniku Renaultu, aktuálne bezpečnostné a emisné normy to jednoducho nedovoľujú. Napriek tomu, Dacia Duster 3 pôsobivo pláva proti prúdu, udržiavajúc si nadštandardnú svetlú výšku cez 20 cm, ponúka pohon všetkých kolies (4×4) a možnosť plechovej lyže pod motorom.
Dizajn je otázkou osobného vkusu, ale nová Dacia Duster má väčšie kolesá, vrátane 18-palcových možností, ktoré starší Dacia Duster nikdy nemal, a tiež 16 a 17-palcové kolesá obuté do pneumatík s vyšším profilovým číslom. Stretávacie svetlá sú LED, no diaľkové svetlá zostávajú prekvapivo žiarovkové. Pozorovateľné je, že nová Dacia Duster má menšie okná, čo môže spôsobiť, že interiér sa bude zdať menej presvetlený, aj keď to prispieva k robustnejšiemu vzhľadu s vyšším pontónom. Výhľad šikmo dopredu je považovaný za slabší kvôli hrubým A-stĺpikom, najmä vpravo v kombinácii so spätným zrkadlom vzniká pomerne veľká mŕtva zóna.
Čo sa týka odolnosti, Dacia Duster 3 vykazuje sľubné znaky. Merania na kapote motora odhalili zinkovú vrstvu a hrúbku laku pohybujúcu sa od 120 do 140 mikrometrov, čo je konzistentne nad 100-mikrónovou normou, čo je „veľký palec hore“. Špecifické dizajnové rozhodnutie týkajúce sa absencie chránených prahov dverami je vysvetlené potrebou robustnosti, aby sa predišlo poškodeniu dverí, ak sa auto v teréne oprie o prahy. Naopak, nástupný prah je z vnútornej strany konečne chránený plastovou lištou, čo je vítané zlepšenie oproti predošlému riešeniu iba s kobercom, hoci kvalita samotného koberca zostáva nezmenená a „nič moc“.

Dacia Duster: Interiér a Technológie: Nový Svet s Praktickosťou

Interiér novej Dacia Duster predstavuje „iný vesmír“ v porovnaní s jeho predchodcom, aj keď materiály zostávajú zväčša jednoduchšie. Palubná doska je úplne nová, a hoci stredová konzola by mohla byť užšia. Od druhého stupňa výbavy vyššie má Dacia Duster digitálny prístrojový panel a multimediálny systém s bezdrôtovou konektivitou pre Apple I Android. Systém je postavený na báze Googlu, ale bez služieb Google, ako sú Mapy, Asistent alebo Obchod Play. Rýchlosť odozvy je považovaná za „OK“ a dôležité je, že mnoho funkcií sa stále ovláda tradičnými fyzickými tlačidlami. Vysoko chválenou funkciou je konfigurovateľné tlačidlo, ktoré umožňuje vypnúť všetky nechcené asistenčné systémy dvoma stlačeniami po každom štarte, čo je podstatne rýchlejšie ako navigácia cez multimediálny systém.
Predné sedadlá sú nové, vyrobené z hustejšej peny, ale pocitovo sú v zásade rovnaké ako tie v Sandere alebo Joggeri. Sú pomerne útle a väčší sklon sedáka by zlepšil oporu stehien. Čalúnenie z recyklovaných materiálov v niektorých verziách pôsobí mierne tvrdším dojmom, zatiaľ čo látkové možnosti sú mäkšie. Vyššie výbavy ponúkajú bedrovú opierku vodiča a výškovo nastaviteľnú sedačku spolujazdca. Drobná kritika smeruje k absencii mäkčenej lakťovej opierky v nižších výbavách, a dokonca aj vo vyšších výbavách je vrstva peny minimálna alebo žiadna.

Dacia Duster: Podvozok a Jazdné Vlastnosti: Nečakaný Komfort a Kultivovanosť

Podvozok je hlavným vrcholom, pôsobí „ako z inej planéty“. V Španielsku krásne tlmí všetky nerovnosti, pôsobí mäkko, príjemne a kultivovane, bez prenášania tvrdých nárazov do karosérie. Vďaka tomu je podvozok najpríjemnejším prekvapením novej Dacia Duster.
Dacia Duster zostáva pomerne ľahkým autom, pričom najťažšia 4×4 verzia váži 1,5 tony. Auto nemá tendenciu rozhadzovať sa na sérii nerovností a jeho ovládateľnosť sa dotiahla na úroveň 21. storočia, hoci riadenie je stále „offroadovo vláčne“. Celkovo auto pôsobí výrazne kultivovanejšie ako predtým, najmä z hľadiska odhlučnenia od motora a podvozka. Aerodynamický hluk však zostáva badateľný.

Ponuka Motorov a Výkon

Ponuka motorov zahŕňa známy 1,0-litrový trojvalec s LPG, hybrid založený na 1,6-litrovom atmosférickom motore a nový 1,2 TCe. Dieselový motor bude dostupný, ale len pre trhy mimo Európy. Kľúčové je, že ktokoľvek, kto si v Dacia Duster zvolí pohon všetkých kolies (4×4), musí siahnuť po trojvalci 1,2 TCe. Tento nový 1,2 TCe je úplne odlišný od predchádzajúceho 1,2 TCe (ktorý bol štvorvalec). Je to moderný trojvalcový motor s priamym vstrekovaním benzínu, Millerovým cyklom, reťazovým pohonom rozvodov, vodou chladeným medzichladičom stlačeného vzduchu a turbom s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek, ako aj s filtrom pevných častíc.
Motor 1,2 TCe v Dacia Duster je vždy mild hybrid, s 48V štartér-generátorom napájaným malou batériou umiestnenou pod sedadlom spolujazdca. Tento mild-hybrid systém je obzvlášť výhodný pre jazdu v teréne, kde sú bežné nízke rýchlosti a nízke otáčky, kompenzuje typickú slabosť trojvalca pri veľmi nízkych otáčkach a poskytuje elektrický „boost“ úplne zospodu.
Počiatočné dojmy z mild-hybridného motora 1,2 TCe naznačujú, že je tichý a dobre utlmený od vibrácií. Avšak, ťažko sa zbiera z nízkych otáčok a trpí miernou turbodierou okolo 2000 ot./min., čo mu dodáva mierne „pridusený“ pocit. Predchádzajúci motor 1,3 TCe v starom Dacia Duster bol z hľadiska výkonu preferovaný.

Úloha Prevodovky: Zásadná Zmena pre 4×4

Prevodovka hrá kľúčovú úlohu, najmä vo verzii 4×4. Verzia 4×4 má kratšie odstupňovanú prevodovku ako model s pohonom dvoch kolies, obzvlášť pri prvých troch prevodových stupňoch, čo motoru výrazne prospieva. Prvý prevodový stupeň nie je extrémne krátky, čo umožňuje normálne rozjazdy, ale kratšie prevodové pomery spôsobujú, že motor pôsobí oveľa živším dojmom, lepšie sa zbiera do otáčok a menej trpí turbodierou. Táto transformácia spôsobuje, že auto pôsobí „akoby bolo pokropené živou vodou“. Na diaľnici je rozdiel v otáčkach medzi 2WD a 4×4 minimálny (približne 2600 ot./min. oproti 2700 ot./min.).

Dacia Duster: Pokročilý Systém 4×4: Viac Než Len Hardvér

Hoci hardvér 4×4 zostáva nezmenený (elektromagnetická spojka prenášajúca krútiaci moment dozadu prostredníctvom trecích lamiel), elektronické naladenie je zásadne odlišné. Namiesto doterajších troch, je teraz k dispozícii päť jazdných režimov:
Automatický: Medzinápravová spojka nie je nikdy úplne rozopnutá, vždy posiela minimálny krútiaci moment dozadu a v prípade potreby až 50 %.
Eco: Naladenie pohonu 4×4 zostáva rovnaké, ale odozva plynového pedála je otupená.
Sneh/Zimný: Zameriava sa na uzamknutie nápravových diferenciálov pre trakciu a zabezpečuje, aby sa auto dokázalo otáčať na klzkom povrchu bez nedotáčavosti.
Blato a Piesok: Systém 4×4 je akčnejší, rýchlejšie posiela až 50 % krútiaceho momentu dozadu a plynový pedál je zámerne otupený, aby sa predišlo okamžitému preklzu kolies v sypkom teréne.
Lock: Rozdelenie krútiaceho momentu nie je automaticky 50:50, ale 4×4 je aktívny a v prípade potreby dokáže poslať až 50 % krútiaceho momentu dozadu, s aktívnymi uzávierkami diferenciálov.

Terénne Schopnosti: Prekvapivé Možnosti

Nová Dacia Duster počas testovania preukázala pôsobivé terénne schopnosti. Významným technickým prekvapením je „vylepšený asistent rozjazdu do kopca“, ktorý umožňuje Dacia Dusteru pohyb do kopca aj bez stlačenia plynu. Zvýšením otáčok motora a pomocou štartér-generátora konštruktéri dosiahli krútiaci moment podobný niekdajším dieselovým motorom. Táto funkcia fungovala perfektne na miernych stúpaniach.
Asistent zjazdu z kopca je známa funkcia, ktorá umožňuje kontrolované zjazdy, ktoré možno ďalej modulovať plynovým a brzdovým pedálom, dokonca aj v neutráli. Kamerový systém poskytuje široký pohľad, hoci rozlíšenie nie je „high-end“. Počas náročných terénnych úsekov s výraznými nerovnosťami a krížením náprav karoséria zostala tichá, len raz bolo pozorované minimálne vŕzganie od čalúnenia stropu. Schopnosť podvozka filtrovať veľké nerovnosti a rozbité cesty bez deformácie karosérie alebo tvrdých nárazov bola obzvlášť pôsobivá, čo ho upevnilo ako druhé najpríjemnejšie prekvapenie novej Dacia Duster po elektronickom naladení.

Bezpečnosť a Záverečné Myšlienky

Čo sa týka bezpečnosti, výsledky nárazových testov Euro NCAP pre novú Dacia Duster sa očakávajú na jeseň.
Celkovo nová Dacia Duster 3 predstavuje významný skok vpred, udržiavajúc si svoju terénnu DNA, zatiaľ čo výrazne zlepšuje kultivovanosť, technológie a jazdné vlastnosti, najmä prostredníctvom svojho sofistikovaného elektronického systému 4×4 a prekvapivo komfortného podvozka.