Elektronické riadenie prinesie novú úroveň ovládania vozidla, vyšší komfort a plynulejší prenos informácií medzi vodičom a vozovkou. Od roku 2026 sa technológia Steer-by-Wire stane súčasťou sériových osobných automobilov značky Mercedes-Benz.
Nový zážitok z jazdy bez mechanického spojenia
Mercedes-Benz potvrdzuje, že éra elektronického riadenia sa čoskoro stane bežnou súčasťou jeho modelov. Od roku 2026 bude ako prvý nemecký výrobca ponúkať sériové autá bez priameho mechanického prepojenia medzi volantom a prednými kolesami. Systém Steer-by-Wire nahrádza klasické spojenie elektrickým vedením, pričom riadiace pokyny vodiča putujú do kolies elektronicky.
Zjednodušenie manévrovania a vyššia bezpečnosť
Odstránenie mechanického prepojenia medzi volantom a nápravou umožňuje plynulejší prenos údajov, čím sa eliminuje potreba prechytávania volantu. Zásluhou optimalizovaného prenosu síl a pokročilej spätnej väzby sa zlepšuje dynamika jazdy, manévrovanie aj parkovanie. Steer-by-Wire znižuje námahu pri vedení vozidla a zároveň odstraňuje rušivé vibrácie spôsobené nerovnosťami vozovky.
Technológia pre budúcnosť vysokoautomatizovanej jazdy
„Elektronické riadenie je ďalším veľkým krokom na ceste k mobilite zajtrajška a my sme hrdí na to, že v roku 2026 zavedieme takýto systém na trh. Táto technológia umožňuje jedinečný zážitok zákazníka, ktorý ďaleko presahuje hranice riadenia. V kombinácii s vysokoautomatizovaným jazdením SAE úrovne 3 bude v strednodobom horizonte k dispozícii ešte pohlcujúcejší zážitok zo zábavnej techniky, pretože volant už perspektívne nebude rušiť výhľad, napríklad na ponuky streamovania,“ uviedol Markus Schäfer, člen predstavenstva Mercedes-Benz Group AG.
Prispôsobenie riadenia na mieru
Inžinieri podvozkových systémov budú môcť flexibilne upraviť prevod riadenia podľa situácie. Systém umožní zladiť protichodné požiadavky, ako sú športová dynamika a jazdný komfort. Steer-by-Wire spolupracuje aj so zadnou riadenou nápravou, kde dosah natočenia kolies dosahuje až desať stupňov, čím sa zvyšuje stabilita a agilita pri prejazdoch zákrut.
Elektronické riadenie ponúka nové možnosti nielen v ovládaní, ale aj v oblasti dizajnu. Vďaka tomu, že volant už nemusí byť mechanicky napojený, môže byť menší, plochší a posunutý. To zjednodušuje nastupovanie a zlepšuje výhľad na displeje. Riešenie zároveň umožňuje navrhnúť interiér pre vyššiu mieru pohodlia či hranie hier počas zastávok.
Technológia, ktorá simuluje spätnú väzbu
Fungovanie systému je postavené na spolupráci dvoch jednotiek – Steering Feedback Unit (SFU) a Steering Rack Unit (SRU). V závislosti od rýchlosti jazdy a situácie SFU prenáša vodičove pokyny do SRU, ktorá riadi predné kolesá. Hoci chýba mechanická spätná väzba, systém simuluje odpor volantu a kontakt s vozovkou pomocou prepočtov a algoritmov. Pocit z riadenia tak zostáva autentický, ako je typické pre značku Mercedes-Benz.
Testovanie novej technológie prebiehalo na všetkých úrovniach
Vývoj systému elektronického riadenia bol podporený rozsiahlym testovaním, počas ktorého vozidlá absolvovali viac než milión kilometrov na skúšobných stoliciach. Tieto dáta boli doplnené o skúšky v testovacích areáloch a v reálnej premávke. Mercedes-Benz sa pri vývoji drží vlastných vysokých bezpečnostných štandardov a preto je súčasťou systému aj dvojitá záložná architektúra. V praxi to znamená, že riadenie využíva dve nezávislé signálové cesty a duálny počet aktuátorov.
Bezpečné vedenie aj pri výpadku systému
Záložné napájanie a redundantné snímače zabezpečujú, že systém zostáva ovládateľný aj v prípade nepravdepodobného výpadku. Ak by sa hlavné riadenie stalo nedostupným, vozidlo dokáže udržať priečne vedenie vďaka riadenej zadnej náprave a brzdovým zásahom cez ESP® na jednotlivých kolesách. Vodič tak nestráca kontrolu ani v núdzových situáciách.
Vývoj riadenia: od riadiacej kľuky po digitálny prenos
Mercedes-Benz má v oblasti riadenia bohatú históriu. Prvý automobil Carla Benza z roku 1886 bol ešte vybavený riadiacou kľukou. Volant sa objavil až v roku 1894 vďaka francúzskemu inžinierovi Alfredovi Vacheronovi, ktorý ho namontoval do vozidla poháňaného motorom Daimler počas pretekov Paríž–Rouen. Odvtedy značka zaviedla celý rad prelomových inovácií:
- 1893: Benz Victoria uviedol otočné strmene, ktoré znižovali riziko prevrátenia v zákrutách.
- 1902: Modely Mercedes-Simplex obsahovali páčky na volante na ovládanie motora.
- 20. roky: Integrácia klaksónu do volantu ako základná forma komunikácie s okolím.
- 1958: Typ 300 (tzv. Adenauer-Mercedes) ponúkol servoriadenie ako voliteľnú výbavu.
- 1967: Všetky modely získali teleskopický stĺpik riadenia a volant s nárazovou ochranou.
- 1976: Séria W123 priniesla bezpečnostné riadenie s deformovateľnou vlnovcovou rúrou.
- 90. roky: Prechod na elektrické servoriadenie zlepšil efektivitu a komfort.
- 1996–2009: Experimentálne modely ako F200 Imagination a F-Cell roadster skúmali alternatívne spôsoby ovládania.
- 2020: Trieda S zaviedla riadenie zadnej nápravy pre vyššiu obratnosť.
- 2022: DRIVE PILOT vstupuje na trh ako systém vysokoautomatizovanej jazdy s kompletnými záložnými systémami.