Nová Dacia Duster 3 ECO-G 100 LPG: V neustále sa vyvíjajúcom automobilovom prostredí sa len máloktorým vozidlám podarí udržať si relevanciu a verných fanúšikov po dobu viac ako desaťročia. Dacia Duster je jednou z takýchto výnimiek. S viac ako 100 000 najazdenými kilometrami na LPG poháňanej Dacii Duster prvej generácie v Garáž.tv sa naskytla jedinečná príležitosť preskúmať, ako sa Dacia Duster za posledné desaťročie posunula, a to nielen čo sa týka LPG pohonu, ale aj ako vozidlo samotné.

 

Dacia Duster 3 ECO-G 100 LPG Rozmery – Minimálny Nárast, Maximálny Vizuálny Dopad

 

Azda najprekvapujúcejším zistením je, ako minimálne sa líšia vonkajšie rozmery prvej a tretej generácie Dacie Duster. Nová Dacia Duster je iba o necelé 3 cm dlhšia ako jej predchodca a prekvapivo, jej rázvor je dokonca o 1,6 cm kratší. Napriek tomu je vizuálna transformácia výrazná, vo veľkej miere ovplyvnená meniacimi sa dizajnovými trendmi. To je najviac viditeľné na maskách a tvare predných svetiel, hoci mriežky v predných nárazníkoch zostali podobne veľké.

 

Zadná časť novej Dacie Duster sa pýši výrazne odvážnejšími tvarmi, zanechávajúc za sebou účelové obdĺžnikové svetlá a výrazný, vystupujúci zámok kufra prvej generácie. Zatiaľ čo prvá Dacia Duster disponovala veľkým oknom za C-stĺpikom a „obrovským“ zadným oknom s veľkou stieracou plochou, tieto prvky nová Dacia Duster postráda. Nový model však kladie dôraz na aerodynamiku s veľkým strešným spojlerom a bočnými lištami. Praktickosť je v novej Dacii Duster zachovaná vďaka plastovým lemom blatníkov, a to aj vo verziách s predným náhonom a na LPG.

 

Je obdivuhodné, v akej vizuálnej kondícii sa náš 12-ročný Duster nachádza: jeho lak je krásne lesklý a ani nie veľmi poškriabaný. Dokonca ani nápis na strešných lyžinách neutrpel slnkom ani kefami v umývačkách, vyzerá stále ako nový. „Legendárne“ dvierka nádrže starého Dusteru boli nezvyčajne veľké, zatiaľ čo nová Dacia Duster má užšie, „krajšie“ dvierka so symbolickým, prakticky nepotrebným malým okienkom. Nová Dacia Duster má úzke zadné okno s až úsmevne malou stieracou plochou. Dôležité je, že odhalené ťažné oko zostáva, čo je považované za „ochrannú známku Dacie,“ a nová Dacia Duster má tiež protihlukovú izoláciu a dve plynové vzpery kapoty.

 

Dacia Duster 3 ECO-G 100 LPG Motory a Výkon: Evolúcia LPG

 

LPG systémy naprieč generáciami ponúkajú zaujímavé porovnanie:

 

  • Nová Dacia Duster (1.0 TCe LPG): Litrový trojvalcový turbobenzínový motor dosahuje na LPG rovných 100 koní. Na benzín jeho výkon klesne o 10 koní a krútiaci moment sa zníži o 10 Nm. Kľúčovou výhodou novej Dacie Duster sú jej dve veľké palivové nádrže: vezie so sebou 51 litrov LPG a ďalších 50 litrov benzínu. Palubný počítač prehľadne zobrazuje stav v nádržiach aj spotrebu pre jednotlivé palivá, ovládané tlačidlami priamo z volantu.
  • Stará Dacia Duster (1.6 16V LPG): Pred dvanástimi rokmi dosahoval 1.6-litrový motor prvej Dacie Duster 105 koní na benzín, pričom pri prepnutí na plyn výkon klesol o 3 kone. Jeho LPG nádrž bola menšia, len 34 litrov.

 

V pružnom zrýchľovaní z 50 na 100 km/h boli oba modely Dacie prekvapujúco vyrovnané. Starý Duster, prepnutý na benzín, zrýchľoval rovnako dobre ako nový Duster na LPG. Atmosférická 1.6-ka v starom Dusteri naplno využívala vysoké otáčky, zatiaľ čo nový Duster predviedol „efekt starej Octavie TDI“, kedy odspodu mohutne zabral, no v hornej polovici otáčkomera akoby stratil ťah.

 

Terénne Schopnosti: Dacia Duster 4×4

 

Hoci sa priame porovnanie sústredilo na predokolkové LPG modely, video potvrdzuje vynikajúce schopnosti Dacie Duster 4×4. Je zdôraznená ako „oveľa schopnejšia,“ ľahko zvládajúca náročné situácie. Dacia Duster 4×4 sa pýši veľkými nájazdovými a zjazdovými uhlami. Bola spomenutá „legendárna jazda z kopca,“ kde svojho času testovali aj Grenadier, spolu s konkrétnou radou, že „niekedy je skrátka lepšie nebrzdiť“ v určitých terénnych situáciách.

Dacia Duster LPG: Interiér je Svedectvo Trvácnej Kvality

 

Pri vstupe do interiéru ponúka 12-ročný Duster fascinujúci pohľad na dlhodobú odolnosť:

  • Bočnice sedadiel prekvapivo odolali 12 rokom používania a nevykazujú žiadne diery napriek viditeľnému opotrebovaniu.
  • Koberčeky a iné povrchy sú v dobrom stave.
  • Vodičov bezpečnostný pás sa stále riadne navíja, čo je dôležitý indikátor opotrebovania u jazdených áut.
  • Tvrdá lakťová opierka a často používaný držiak vykazujú vynikajúcu odolnosť voči opotrebovaniu, s len miernym ošúchaním na hranách.
  • Chrómová vnútorná kľučka dverí zostáva po 12 rokoch neporušená.
  • Zatiaľ čo veniec volantu je ošúchaný, nie je to výraznejšie viac ako na iných autách so skutočnými 120 000 km.
  • Hlavica radiacej páky si stále zachováva svoju pôvodnú šedo/striebornú farbu bez známok opotrebovania od potu alebo dlane.
  • Chrómové ovládacie kolieska vetracieho systému starého Dusteru si tiež zachovali svoj vzhľad. Osobitná pochvala je venovaná ovládacím kolieskam teploty starého Dusteru, ktoré sú opísané ako „oveľa, oveľa praktickejšie“ ako systém v novom Dusteri.
  • Napriek tomu, že sú vyrobené z tvrdých plastov, interiér nepôsobí prehnane poškriabaným dojmom.
  • Celkovo je dojem taký, že keby sa interiér vyčistil, nepôsobil by dojmom „vybitého“ auta; skôr jeho ergonómia odhaľuje jeho vek.

 

U nového Dusteru boli klasické výklopné kľučky dverí nahradené ťahacími kľučkami, pravdepodobne kvôli bezpečnostnej norme pre hasičov. Hoci je plné posúdenie opotrebovania novej kabíny predčasné, niektoré detaily naznačujú potenciálne ešte lepšiu dlhodobú odolnosť. Medzi ne patrí plastové obloženie prahu a „koženkou“ pokrytá opierka pre ľavú nohu, hoci video ironicky spochybňuje, či táto časom nepraskne. Vyššia bočnica sedadla nového Dusteru je poznamenaná ako niečo, čo sa deformuje pri nastupovaní a vystupovaní. Matné rúčky a chrómové akcenty na výplniach dverí tiež naznačujú väčšiu odolnosť.

 

Spoľahlivosť a Identita Značky

 

100 000 km LPG Dacia Duster z Garáž.tv „obstála na výbornú“ a ukázala sa ako „bezporuchové a odolné auto“. Video uzatvára vyjadrenie pocitu o tom, že sa netreba báť „dedinského pôvodu“ Dacie, čo naznačuje, že tí, ktorí riešia vnímané skromné korene auta, sú často tí, ktorí by si také auto aj tak nikdy nekúpili, čo naznačuje prijatie a dokonca hrdosť na úžitkovú a praktickú povahu Dacie.

 

Dacia Duster naprieč svojimi generáciami upevňuje svoju povesť praktického, odolného a spoľahlivého vozidla, ktoré obstojí v skúške času a náročného používania.