Ford Mustang je ikonou zábavy, slobody, výkonu a štipky rebélie. Fanúšikovia po celom svete oslavujú 60. výročie tohto kultového vozidla. Prvýkrát bol Mustang predstavený na Svetovej výstave v New Yorku 17. apríla 1964. Hneď vo svojom prvom roku na trhu prekonal všetky predajné rekordy v automobilovom priemysle s viac než 418 000 predanými jednotkami a odvtedy si udržiava vysokú obľúbenosť. Mustang si po celé dekády udržal pozíciu najpredávanejšieho športového auta na svete.

 

 

Pri tejto príležitosti predstavila spoločnosť Ford pri oslavách 60 rokov neustálej výroby modelu Mustang dve nové verzie pre európsky trh. Moderná verzia Mustang California Special je oživením špeciálnej edície z roku 1968, zatiaľ čo Mustang Nite Pony Package ponúka viac štýlu s pôsobivými doplnkami.

 

S ohľadom na zameranie Fordu na elektrickú budúcnosť v Európe, bol do modelového radu Mustang pridaný aj elektrický SUV Mustang Mach-E. Ford tiež uviedol nový Mustang Mach-E Rally, ktorý je prvým elektrickým vozidlom značky inšpirovaným rally. Medzi ďalšie novinky k narodeninám Mustang patrí aj predstavenie procesu objednávania pre ultra výkonnú verziu Mustang GTD.

 

 

Súčasťou globálnych osláv „Dňa Mustangu“, ktoré zorganizoval Ford spolu s nadšencami značky, sú aj akcie Ford Mustang Global Gallop. Počas týchto udalostí sa šesťdesiat ambasádorov, novinárov a tvorcov obsahu pre Mustang vydá na cestu po Severnej Amerike, Južnej Amerike, Európe, Južnej Afrike, Číne a Austrálii, aby oslávili a zvýraznili neustálu popularitu tohto legendárneho športového auta.

 

„Veľmi málo vozidiel, ak vôbec nejaké, sa môže pochváliť tak bohatou históriou, dedičstvom a globálnym fenoménom ako Ford Mustang, ktorý sa nepretržite vyrába už 60 rokov,“ uviedol Jon Williams, generálny riaditeľ divízie Ford Blue v Európe. „Dnešné oslavy a nové prírastky v rade Mustang sú odrazom ducha slobody a zábavy, ktoré sú základom úspechu značky Mustang už desaťročia a teraz prinášajú inovácie, vďaka ktorým Mustang prekročí do budúcnosti.“

 

Nové modely Mustang, nezmenená vášeň

 

Ford dnes predstavil nový model Mustang California Special pre Európu, ktorý odkazuje na obľúbenú špeciálnu edíciu z roku 1968. Jeho jedinečný dizajn vystihuje atmosféru života na americkom západnom pobreží.

 

K dispozícii sú osem farebných variantov karosérie, vrátane striebornej Iconic Silver a modrej Vapour Blue. Model California Special prichádza s nápadnými bočnými pruhmi v odtieňoch modrej Medium Light Rave Blue a čiernej High a Low Gloss Black. Na aute je tiež špeciálne označenie GT/CS, ktoré je za slabého svetla takmer neviditeľné, no na priamom slnku výrazne viditeľné. Čierne lemy okolo svetlometov a 19-palcové zliatinové disky s opracovaným predným povrchom a modrými detailmi Rave Blue dotvárajú vzhľad. Auto je ozdobené nápisom GT/CS na prednej maske a logom GT na zadnej časti vozidla, oboje v rovnakej farbe.

 

Interiér California Special je prevedený v energickom štýle s čalúnením Navy Pier a koženými sedadlami Ebony Black. Dvojfarebné prešívanie Raptor Blue a Metal Grey na palubnej doske, dverách, volante a stredovej konzole podčiarkuje exkluzivitu vozidla. Mustang California Special je od dnešného dňa k dispozícii ako kabriolet Mustang GT. Klienti si môžu vybrať medzi šesťstupňovou manuálnou alebo desaťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá je kombinovaná s 5,0-litrovým motorom V8.

 

Od dnes je dostupný nový balík Nite Pony Package pre Mustang GT kupé a kabriolet, ktorý ponúka manuálnu alebo automatickú prevodovku a 5,0-litrový motor V8. Tento balík poskytuje zákazníkom možnosť zvoliť si tmavší dizajn s čiernymi zliatinovými diskami kolies lakovanými v Ebony Black, čiernou strechou, čiernymi krytmi spätných zrkadiel a čiernymi lemami svetlometov, ako aj čiernymi prednými a zadnými znakmi poníka, čím zvýrazňuje jeho výnimočný vzhľad.

 

Legenda trvá už 60 rokov

 

Od roku 1964 bolo predaných viac ako 10 miliónov Mustangov cez sedem generácií. Toto ikonické športové vozidlo sa objavilo v tisícoch filmov, televíznych seriálov, hudobných videách a videohrách a stalo sa automobilom s najväčším počtom lajkov na Facebooku.

 

Mustang si vypýtal svoje miesto aj v legendách motoristického športu po celom svete. Už v prvom roku predaja dosiahol prvé víťazstvo v pretekoch Tour de France Automobile a odvtedy zaznamenal množstvo ďalších víťazstiev a prvenstiev v kategóriách športových vozidiel, drag racingu a rely.

 

 

Súťažná tradícia Mustangov pokračuje prostredníctvom modelov Mustang Dark Horse Spec R, GT4 a Mustang GT3, ktorý sa toto leto vráti na preteky 24 hodín Le Mans.

 

Oslava výročia na Slovensku

 

Na oslavu 60. výročia tejto legendy organizuje zástupca značky Ford na Slovensku – spoločnosť Summit Motors Slovakia – podujatie pre majiteľov Mustangov, ktoré sa uskutoční 30. mája 2024 na letisku v Žiline.

 

História Ford Mustang

 

Ford Mustang si udržiava pozíciu najpredávanejšieho športového vozidla na svete už viac ako desať rokov. Od svojho globálneho uvedenia v roku 2015 predala spoločnosť viac ako 1 milión vozidiel, pričom celkový predaj od jeho debutu na svetovej výstave v New Yorku 17. apríla 1964 presiahol 10 miliónov kusov.

 

 

 

Charakteristickým znakom Mustangov sú dlhá kapota, krátka palubná doska a výrazné športové prvky, ktoré okamžite získali srdcia zákazníkov. Už na prvý predajný deň dealeri prijali viac ako 22 000 objednávok, čím sa začala písať história tejto automobilovej legendy.

 

Keď bol Ford Mustang uvedený na trh v roku 1964, jeho cena bola stanovená na 2 368 dolárov. Vážil 1 166 kg, bol vybavený šesťvalcovým motorom o objeme 2 780 cm3, trojstupňovou automatickou prevodovkou s pákou na podlahe a ponúkal sedenie pre štyri osoby. Jeho popularita bola taká vysoká, že počas jednej dražby v Texase, kde 15 ľudí bojovalo o jediné auto, víťaz požiadal, aby mohol v aute prespať a zabezpečiť si tak jeho kúpu, kým sa nevyplatí jeho šek.

 

Ford pôvodne predpokladal, že v prvom roku predá okolo 100 000 Mustangov, ale skutočnosť výrazne prevýšila očakávania s predajom 417 000 kusov v prvom roku a dosiahnutím milióneho predaného vozidla v roku 1966. Okrem skutočných áut boli Mustangy populárne aj ako hračky – počas vianočnej sezóny 1964 sa predalo až 93 000 detských Mustangov na pedále.

 

 

Príťažlivosť Mustanga spočívala vo viacerých aspektoch. Vzhľadom na demografické zmeny v 60. rokoch, keď sa očakávalo, že počet mladých ľudí vo veku 15 až 29 rokov v USA (a globálne) vzrastie o 40 %, Ford cítil potrebu vyvinúť vozidlo, ktoré by zaujalo práve túto generáciu. Mladí ľudia nejavili záujem o konzervatívnejšie modely svojich rodičov; žiadali moderné prvky ako anatomické sedadlá, radiacu páku umiestnenú na podlahe a výkonné motory.

 

Ford stanovil špecifikácie pre nové vozidlo, aby bolo kompaktnejšie (nie dlhšie ako 457 cm), ľahšie (nie ťažšie ako 1 100 kg) a cenovo dostupné (do 2 500 dolárov), čím sa líšilo od typických vozidiel, ktorých ceny sa obvykle začínali na úrovni 3 500 dolárov. Dizajn vozidla bol inšpirovaný nízkym profilom modelu Ford Thunderbird, mal štyri sedadlá a šoférovanie s ním malo byť predovšetkým zábavné.

 

Názov Mustang bol pôvodne odvodený od legendárnej stíhačky P-51 Mustang z druhej svetovej vojny, ale postupne sa stal synonymom divokého koňa, čo viedlo k tomu, že Mustang je dnes známy ako „pony car“. Ďalšou výraznou vlastnosťou bola možnosť prispôsobenia vozidla podľa individuálnych predstáv každého zákazníka, od základnej verzie až po výkonné alebo luxusné modely. Ford ponúkal mimoriadne širokú škálu voliteľnej výbavy, najväčšiu, akú kedy firma ponúkala.

 

 

Od svojho zrodu až po súčasnosť Mustang prešiel radikálnymi zmenami – predĺžil sa, znížil, rozšíril a získal vyšší výkon. Prekonal mnohé výzvy vrátane drastických zmien v štýle, ropných kríz a zvýšenej konkurencie. Z pôvodného amerického modelu sa Mustang stal globálnym automobilom, predávaným vo viac ako 140 krajinách vrátane Európy, Austrálie, Stredného východu a Ázie. Počas svojich 60 rokov na trhu si Mustang zachoval svoju jedinečnú príťažlivosť a popularitu, pričom od roku 2015 je najpredávanejším športovým vozidlom na svete s predajom viac ako milióna kusov od uvedenia na globálny trh a celkovo približne 10 miliónmi predaných kusov.