Škoda Fabia 1.0 TSI: Väčšia, Praktickejšia, Agilnejšia

 

Škoda Fabia 1.0 TSI: Vitajte na Poľskej riviére, kde som mal možnosť prvýkrát jazdiť na štvrtej generácii. Toto auto je úplne nové od základov, väčšie a aerodynamickejšie s aktívnou aerodynamikou. Je to skutočný česko-slovenský fenomén. Aj keď je Fabia na trhu už od roku 2020, stále si zaslúži pozornosť pre svoje vylepšenia.

 

Fabia vždy vynikala svojou praktickosťou a nová generácia v tom pokračuje. Prináša množstvo „Simply Clever“ riešení, ktoré ju posúvajú ďaleko pred konkurenciu. Jedným z takýchto riešení je plne sklopné predné sedadlo spolujazdca, čo je obrovská výhoda, ak potrebujete v malom rodinnom aute previesť dlhé predmety. Fabia sa totiž zväčšila a má väčší kufor, čím sa snaží konkurovať aj SUV a crossoverom.
Všestrannosť a “Simply Clever” Detaily

 

Škoda Fabia 1.0 TSI interiér

 

V interiéri Škoda Fabia nájdete detaily navrhnuté pre každodenný život. Medzi praktické prvky patria:

 

• Priehradka na mobilný telefón.
• Držiak na kartu.
• Gumička na pero, čo sú prvky navrhnuté niekým, kto žije v aute každý deň.
• Držiak na kávu, ktorý ju pevne drží a bráni rozliatiu.
• Praktický dáždnik, ktorý je integrovanou súčasťou auta.
• Batožinový priestor s objemom 380 litrov, ktorý sa po sklopení zadných sedadiel zväčší na 1190 litrov, čím patrí k najlepším v triede. Sieťový program navyše umožňuje jeho plné využitie.

 

Škoda Fabia Motory Jazdné Vlastnosti a Výkon

 

Fabia je k dispozícii s rôznymi motormi. Ja som si vybral 1-litrovú verziu s výkonom 81 kW (110 koní) a 200 Nm krútiaceho momentu, spojenú so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Táto verzia dokáže zrýchliť na 100 km/h za menej ako 10 sekúnd. Je to najvýkonnejší trojvalcový motor v ponuke. Táto verzia sa ukázala ako najúspornejšia, najmä v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Pri 90 km/h a 6. stupni sú otáčky okolo 2000 ot/min, a pri takmer 120 km/h na 6. stupni sú to len 2500 ot/min.

 

Pre tých, ktorí preferujú inú voľbu, je k dispozícii aj slabšia 1-litrová turbo verzia s výkonom 70 kW (95 koní) a 175 Nm, ktorá je kombinovaná s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a nie je k nej dostupná automatická prevodovka. Tento motor pri 3000 otáčkach neponúka veľa a pre lepšiu odozvu je potrebné prepnúť do režimu Sport.

 

Podvozok Fabie je tuhý a zároveň pohodlný. Aj na starej dlažobnej ceste preukazuje dobrú ochranu proti vibráciám a inovatívne tlmiče, čo naznačuje, že je vhodná na rôzne typy ciest – od bežných cez lesné až po tie najhoršie. Fabia jazdí presvedčivo a pôsobí tuho. Odporúčam 16-palcové kolesá, ktoré dobre vyzerajú a zvládajú aj horšie cesty.

 

Škoda Fabia má klasickú manuálnu ručnú brzdu, ktorá funguje vynikajúco a žiadna elektronika nerobí korekcie ani pri pomalom otáčaní.
Bezpečnosť a Komfort

 

Nová Škoda Fabia prichádza s modernými asistenčnými systémami:

 

• Systémy ako kontrola trakcie (TCS), Lane Assist a Side Assist sa dajú vypnúť, čo ocenia vodiči, ktorí preferujú plnú kontrolu nad vozidlom.
• Rear Traffic Alert je mimoriadne užitočný pri cúvaní z neprehľadných miest a je skvelé, že aj malé auto má túto funkciu.
• Fabia je vybavená Full LED svetlami, ktoré sú jasné a vylepšujú celkový vzhľad.
• Dvojzónová automatická klimatizácia je ľahko ovládateľná, hoci ovládacie prvky sú umiestnené trochu nízko.
• V kabíne nájdete digitálny prístrojový panel (digitálny kokpit) s rôznymi rozloženiami a vynikajúcou funkciou bezdrôtového Apple CarPlay, čo nie je samozrejmosťou ani pri luxusnejších autách.
Interiér a Dizajn
Interiér Fabie prešiel značnými zmenami oproti predchádzajúcej generácii.
• Sedadlá sú výrazne vylepšené, s poťahmi podobnými neoprénu, ktoré sú síce nešportové, ale bočná opora je veľmi dobrá a ľahko sa čistia.
• Nový volant od Škody je príjemný, aj keď koža nie je perforovaná. Tlačidlá na volante sa ľahko ovládajú.
• Celkovo je Fabia väčšia, hoci nie je vyššia, strecha je dokonca nižšie. Má pekný dizajn a atraktívne 17-palcové aerodynamické kolesá.

 

Škoda Fabia Spotreba Paliva

 

V reálnej premávke, na diaľniciach, v meste aj mimo neho, bola priemerná spotreba testovanej 81 kW verzie s manuálnou prevodovkou 5,3 litra na 100 kilometrov. V meste sa spotreba pohybovala od 7 do 7,5 litra na 100 kilometrov, zatiaľ čo mimo mesta si Fabia vystačila s 5 litrami.

 

Záver

 

Škoda Fabia je úplne slušné auto, ktoré napriek svojej filozofii cenovej dostupnosti nepôsobí „podradne“ ani „lacno“. Medzigeneračné zlepšenie v asistenčných systémoch, funkciách a dizajne je výrazné, no Fabia vyniká najmä v praktických „Simply Clever“ detailoch, ktoré sú ďaleko pred konkurenciou. Jej tuhosť podvozku a aerodynamické odhlučnenie sú ďalšie silné stránky. Hoci systém štart-stop je trochu zvláštny, kombinácia Fabie s automatickou DSG prevodovkou je optimálna pre mestskú premávku.

 

Fabia IV je spoľahlivý, priestranný a prekvapivo schopný spoločník pre každodenný život.