Škoda Octavia 2.0 TDI 85 kW Drive 130. Dnes si posvietime na automobil, ktorý je typickým slovenským manažérskym štandardom – Škoda Octavia v prevedení kombi. Sme svedkami postupného miznutia naftových motorov, no táto Škoda Octavia Combi pod kapotou stále ukrýva dvojlitrový TDI agregát, a to bez akejkoľvek elektrifikácie, v slabšej z dvoch výkonových verzií s výkonom 85 kW, teda 115 konských síl. A čo je dnes skutočná rarita? Kombinácia so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Je to pre mňa osobne vzácnosť, keďže väčšinou už testujeme hybridy či elektromobily s automatickými prevodovkami.

Škoda Octavia 2.0 TDI 85 kW Drive 130: oslava 130 rokov značky Škoda

Prečo práve teraz testujeme Škoda Octavia Combi? Blíži sa ďalšia modernizácia modelového radu a automobilky postupne dávajú novinárom k dispozícii aj lacnejšie, ľudovejšie verzie. Druhým, a hlavným dôvodom je, že Škoda si v tomto roku pripomína 130 rokov od svojho založenia. Túto významnú udalosť oslavuje so zákazníkmi špeciálnou akciovou edíciou Drive 130, ktorá sa týka piatich modelov – Fabia, Scala, Kamiq, Karoq a samozrejme, aj Škoda Octavia. V rámci tejto akcie môžete získať bohato vybavené autá s cenovým zvýhodnením až do výšky 3300 €, k tomu päťročnú záruku a v prípade značkového financovania Škoda ďalší bonus do výšky 1000 €. Pre Škoda Octavia to konkrétne znamená zľavu 3150 € a bonus pri financovaní až 1000 €.

Škoda Octavia 2.0 TDI 85 kW Drive 130 Combi Cena a Výbava 

Poďme sa pozrieť na cenník v rámci akciového balíka Drive 130. Škoda Octavia Liftback s motorom 1.0 TSI (rovnaký výkon ako testované TDI – 85 kW / 115 k) a šesťstupňovým manuálom začína už od 22 540 €. Kombík s rovnakým motorom od 23 520 €. Nami testovaná Škoda Octavia s dvojlitrovým TDI s výkonom 85 kW a manuálom vás môže stáť už od 26 680 €. Môj testovaný kúsok, vďaka dodatočnej príplatkovej výbave, dosahuje cenu 29 896 €, čím sa stále zmestí pod hranicu 30 000 €.

Exteriérové Špeciality Škoda Octavia 2.0 TDI 85 kW Drive 130 Combi

Okrem motora a prevodovky je špecialitou tohto vozidla jeho lak karosérie. Exteriérová farba, jedna z posledných nových v ponuke Škoda Octavia, je výrobcom nazývaná Italy Blue. Je to typická talianska karabinierska modrá, ktorá na aute vyzerá naozaj parádne. Kontrast umocňujú čierne strešné lyžiny, čierne lemy okien a štýlový čierny zadný spojler s bočnými aerodynamickými lištami.

Interiér a Komfort vo vnútri Škoda Octavia Drive 130

Interiér verzie Škoda Octavia Drive 130 Combi pôsobí veľmi pekne a je vypracovaný z kvalitných, mäkčených materiálov v prednej časti. Aj vizuálne v rovnakom duchu sú vybavené zadné výplne dverí, hoci už z tvrdšieho plastu. V základnej výbave Drive 130 v nami testovanej Škoda Octavia nájdete:
Látkové poťahy sedadiel s príjemným povrchom a kožené poťahy dverí.
Vynikajúci tvar sedadiel, ktoré sú pohodlné, široké, s dlhými sedákmi a solídnou bočnou oporou.
Infotainment systém s 10-palcovým displejom (menšia verzia), ktorý plne postačuje. Navigáciu si viete prehrávať cez bezdrôtové Apple CarPlay alebo Android Auto.
Osem reproduktorov a päť USB portov (z toho jeden pri vnútornom spätnom zrkadle pre pripojenie kamery).
Dvojramenný volant (osobne preferujem trojramenný športový, no aj tento je fajn).
Elektricky nastaviteľné vonkajšie zrkadlá, ktoré však nie sú sklopné.
Žiaľ, chýba bezkľúčové odomykanie a zamykanie Kessy, hoci kľučky majú typické výlisky.
Lakťová opierka a vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmavovaním.
Elektrické ovládanie okien vpredu a vzadu s detskou poistkou.
Dvojzónová klimatizácia s fyzickým tlačidlom rýchlej skratky a detailným nastavením na displeji.
Multifunkčná kamera v čelnom okne, ktorá rozpoznáva dopravné značky a obmedzovače rýchlosti.
Kompletné bezpečnostné systémy vrátane Front Assist, Asistenta rozjazdu do kopca, Lane Assist, Turn Assist, airbagov a parkovacích senzorov vzadu.
Kameru a tkané koberce vpredu aj vzadu.

Doplnková Výbava a Osvetlenie Škoda Octavia

Nami testovaná Škoda Octavia disponovala aj doplnkovou výbavou, ktorá zahŕňala:
Parkovaciu kameru.
Full LED svetlá s dynamickými ukazovateľmi smeru vzadu. Aj základné LED svetlá s denným LED podpisom v tvare hokejky sú dostatočné a ich svetelný výkon sa zlepšil o 20% (z 500 na 650 lumenov). Pre tých, ktorí jazdia pravidelne v noci, sú však odporúčané nové LED matrixové svetlá s 36 segmentmi, ktoré predstavujú obrovský rozdiel.
Odkladací priestor pod sedadlom spolujazdca.
Sieťový program a cargo elementy pre lepšie uchytenie nákladu.
Zimný paket s vyhrievanými sedadlami vpredu.
Silnejšie tónovanie bočných okien od B-stĺpika smerom dozadu.
Pekné 17-palcové kolesá.
Dojazdové rezervné koleso (16-palcové) so zdvihákom.

Škoda Octavia Drive 130 Motor a Jazdné Vlastnosti 

Testovaná Škoda Octavia má pod kapotou naftový dvojliter (2.0 TDI), výkonovo podladený na 85 kW (115 konských síl). Tento motor s príchodom štvrtej generácie vystriedal obľúbenú naftovú 1.6-ku, ktorá bola známa nízkou spotrebou. Paradoxne, aktuálny dvojliter má v kombinácii so šesťstupňovým manuálom o 50 Nm vyšší krútiaci moment (300 Nm) než v kombinácii so 7-stupňovým DSG. Dnes sa už slabšia verzia 2.0 TDI ponúka automaticky so šesťstupňovým manuálom, zatiaľ čo výkonnejšia 110 kW verzia je spriahnutá so 7-stupňovým DSG.
Čím tento motor prekvapil, je jeho ťah a sila zospodu v nízkych otáčkach, čo je mimoriadne príjemné najmä s manuálnou prevodovkou. Auto sa nádherne pohýna a akceleruje, pričom krútiaci moment 300 Nm je citeľný. Do vysokých otáčok ani nepotrebujete motor vytáčať, vystačíte si so spodnými a strednými otáčkami. Šestka je pomerne dlhá, na diaľnici pri 130 km/h točí motor len okolo 2100 otáčok.
Spotreba je pri Škoda Octavia 2.0 TDI 85 kW Drive 130 neuveriteľná, až zázračná. V meste sme dosiahli priemer 4,7 litra nafty na 100 km, na okreskách 4,3 litra a na diaľnici len 5,3 litra nafty. To sú fantastické čísla, ktoré potvrdzujú, že naftové motory sú stále bezkonkurenčné pre hltanie dlhých kilometrov pri nízkych nákladoch. Aj keď v autách vyššej kategórie môže byť odhlučnenie ešte lepšie, v Škoda Octavia je na veľmi dobrej úrovni. Pri rýchlosti 130 km/h na diaľnici pôsobí auto ticho a kultivovane. Celkovo je jazda v Škoda Octavia stabilná, istá a agilná, čo z nej robí “ranu istoty” na ceste.

Priestor a Praktickosť Škoda Octavia Combi

Batožinový priestor je už dlhé roky tradičnou silnou stránkou Škoda Octavia kombi. Základný objem je neskutočných 640 litrov. Kufor je dlhý, široký, veľmi praktický s vysokými bočnými stenami. Plato je ukotvené v najvyššej úrovni a je rozdelené na dve polohy, ktoré sa dajú posúvať, a celé sa dá vybrať a odložiť. Nechýbajú ani ďalšie priestory na odloženie drobností po bokoch, typický fixovací patent Škoda na malé predmety, kotviace oká, háčiky a 12 V zásuvka. V mojom testovanom aute sú operadlá delené v pomere 60:40, a vo vyššom výbavovom balíku Drive 30 Plus môžete mať aj otvor na prevoz lyží a dlhých predmetov.

Záverečné Myšlienky o Škoda Octavia

Škoda Octavia je jednoducho povedané, dobrý služobník, najmä v kombinácii s naftovým motorom. S posedom, skvelými sedadlami a celkovým komfortom sa v nej človek cíti príjemne ako doma. Za cenu pod 30 000 €, s naftovým dvojlitrom, ktorý takmer nič nežerie, a s obrovským kufrom objemu 640 litrov, je Škoda Octavia podľa mňa aktuálne perfektná ponuka na trhu.
Hoci sa chystá ďalšia modernizácia so spaľovacími motormi a bola už ohlásená aj čisto elektrická verzia Škoda Octavia, spaľovacia verzia s nami určite ešte nejaký ten rok-dva potiahne. Je to auto, do ktorého keď sa raz posadíte, prežijete v ňom dlhé roky a bez problémov najazdíte státisíce kilometrov s relaxom.