Škoda Scala 1,0 TSI: Dnes pozrieme na auto, ktoré je na slovenskom trhu azda najpraktickejšou ponukou vo svojej kategórii – na Škoda Scala. Tento model, ktorý nahradil ikonické mená ako Rapid a Fabia Combi, je v roku 2024 po facelifte, ktorý prináša zaujímavé zmeny.

Miesto Škoda Scala na trhu a jej výzva

Škoda Scala 1,0 TSI stála už od svojho uvedenia v roku 2018 pred veľkou výzvou. Mala nahradiť nielen model Rapid s ikonickým menom, ale aj obľúbenú Fabiu kombi, čo bolo ďalšie dôležité meno v hre. Keď bola Scala predstavená na autosalóne v Tel Avive, ľudia sa tešili, no následne prišla výhrada – jej rozmery a cenovka boli príliš podobné Octavii. Po facelifte sa Scala podobá Octavii ešte o niečo viac.

Rozmery Škoda Scala 1,0 TSI po facelifte

Základom faceliftu je očakávaná zmena „fejsu“, teda prednej masky Škoda Scala. Svetlomety sú užšie, inak tvarované a ich svetelný podpis je predelený na dve línie. Dobrou správou je, že LED svetlá sú teraz už v základe. Prepracovaná bola aj mriežka chladiča, ktorá sa na spodku rozšírila pre drsnejší vzhľad, a rovnako nárazník nabral na štýle s väčšími tvarmi tej čiernej mriežky.
Z boku vyzerá Scala viac-menej rovnako – niečo medzi hatchbackom a kombi s dĺžkou 4362 mm. Dôležité je poznamenať, že v rámci dĺžky, výšky aj šírky zostáva na milimeter rovnaká ako pred faceliftom. Vzadu sú zmeny takmer nulové. Zadné okno končí rovnako ako predtým, nápis Škoda má len iný typ písma a koncové svetlomety zostali bez zmeny. Mierne osvieženie prešiel iba nárazník. Keďže Škoda Scala je považovaná za praktickú ikonu, nie je potrebné robiť príliš veľa dizajnových zmien.

Škoda Scala 1,0 TSI Priestor a praktickosť interiéru

Praktické auto si vyžaduje hlavne veľa miesta. Vzhľadom na to, aká je dlhá Škoda Scala, je 467-litrový kufor doslova luxusný. Nechýbajú tu ani Simply Clever riešenia, ako napríklad háčiky alebo pomôcky na uchytenie nákladu. Po sklopení sedačiek získate ďalších skoro 1000 litrov, hoci bez rovnej podlahy. Škoda Scala je teda praktická aj priestranná.
Rázvor 2649 mm je o takmer 4 cm kratší ako v Octavii, no aj tak necítite, že by tu vzadu bolo menej miesta. Pri výške 1,90 m a sedačke nastavenej na vodiča je solídnych centimetrov priestoru na kolená. Miesta na hlavu je trochu menej, ale stále sa dá hlavou bez problémov hýbať. Vzadu nájdete dve USB-C a lakťovú opierku. Konštruktéri vzali kratší a menší základ a spravili auto, ktoré pôsobí rovnako priestranne, čo je úctyhodné pre Škoda Scala.
Sedačky vpredu v Scale sú z kategórie jednoduchších, ale napriek tomu sú veľmi pohodlné a vyhrievané, rovnako ako volant. Volant je po facelifte už iba dvojramenný.

Digitálna výbava a ovládanie

Z hľadiska digitálnej výbavy nájdete v testovanom kuse Škoda Scala 10-palcový prístrojový štít (ten väčší) a osem-palcové multimédiá (tie základné). Hoci osem-palcový displej už trochu ukazuje vek auta v porovnaní s novšími modelmi, stále sú tu fyzické, hoci separátne tlačidlá na rýchle voľby, čo je chvályhodné. Taktiež je tu separátny panel klimatizácie, v testovanom aute dvojzónovej. K dispozícii sú dve USB-C, 12 V zásuvka pri lakťovej opierke a štandardná ručná brzda.

Motor a jazdné vlastnosti Škoda Scala

Fanúšikovia si pamätajú, že kedysi bola Scala dostupná aj s naftovou 1.6, ale ten motor už z koncernu prakticky vypadol. V tejto faceliftovanej Škoda Scala ho už nedostanete. Dnes je nafta v aute tejto veľkostnej kategórie spoločensky neprípustná, takže Škoda Scala zostala s litrovými a jednolítrovými motormi. Testovaný bol silnejší jednolítrový motor s 115 koňmi a rovných 200 Nm krútiaceho momentu. Dokáže zrýchliť z nuly na 100 km/h za 10,1 sekundy. Napriek tomu, že toto číslo nie je dychberúce, Škoda Scala nepôsobí unavene.
Čo sa týka odhlučnenia, v tejto kategórii je Scala slabšia ako Octavia, ale napriek tomu vás tu nič extra neruší. Niekomu môže prísť jazda v Škoda Scala o niečo zábavnejšia ako v Octavii, možno aj preto, že auto akoby viac komunikuje s vodičom o tom, čo sa deje pod ním. V zákrutách veľmi dobre drží a kratší rázvor ešte podporuje pocit dynamiky. Jednoducho je cítiť, že toto auto je menšie, a pre jazdný zážitok s týmto výkonom pod kapotou Scala je to len dobré. Dynamickejší dojem umocňuje aj samotný charakter trojvalca s jeho o niečo tvrdším prejavom.
Pri dynamickejšej jazde Scala nie je spotreba vôbec zlá. Cyklus WLTP sľubuje 5,3 až 5,7 litra na 100 km. S kufrom a kameramanom sa jazdilo za približne 6,2 litra na 100 km, čo sú prakticky totožné čísla ako s 1.5 motorom v Octavii.
Ceny a záver Škoda Scala
Škoda Scala je praktický “makač”, na ktorého sa často zabúda. Pravdepodobne aj preto, lebo v porovnaní s väčšou Octaviou nie je zas až o toľko lacnejšia. Avšak v akčnej verzii Drive prináša cenu, ktorá je viac než konkurencieschopná, vrátane najobľúbenejších vychytávok Slovákov a zľavou okolo 3000 €. Scala s päťstupňovým manuálom a 90 koňmi začína na 17 720 €. Lepšie vybavená Škoda Scala Drive Plus so silnejším automatom začína na sume 21 990 €.